Tackling social inequality and exclusion in education: From human capital to capabilities.
Auteurs
Vandekinderen, C., Roets, G., Van Keer, H., & Roose, R. (2017).

Abstract
Zowel in de internationale context als in Vlaanderen toont onderzoek aan dat veel jongeren sociale uitsluiting ervaren in het onderwijs. Onderzoek rond structurele sociale ongelijkheid in onderwijs heeft voornamelijk gefocust op uitkomsten omdat onderwijsbeleid en praktijk sterk gebaseerd zijn op een menselijk kapitaal idee. Geïnspireerd door de theoretische inzichten van de Capability benadering wil deze studie een bijdrage leveren aan proces-georiënteerde kennis over de manier waarop onderwijs en sociaal werk actoren maatschappelijk kwetsbare jongeren kunnen ondersteunen in hun onderwijsmogelijkheden eerder dan te focussen op menselijk kapitaal. Daarbij maken de auteurs gebruik van rijk empirisch materiaal verzameld via participatorisch biografisch onderzoek met jongeren in het systeem van deeltijds beroepsonderwijs en werkplek- en ervaringsleren, wat veelal gezien wordt als ‘de laagste categorie’ van het getrapte onderwijssysteem in Vlaanderen.
Both in the international context and in Flanders (the Dutch-speaking part of Belgium), research shows that many young people experience social exclusion in relation to education. However, research evidence concerning structural social inequality in education is predominantly underpinned by an outcome-based approach, since educational policies and practices are largely informed by a human capital model. Inspired by the theoretical insights of the Capability Approach, we aim to contribute to process-oriented knowledge about the ways in which educational and social welfare actors can support socially vulnerable young people in realising their capability for education rather than focusing on human capital. We draw upon a rich empirical basis of participatory biographical research with young people in the system of part-time vocational education and workplace learning, perceived as the residue of the educational cascade mechanism in Flanders and pertinently revealing problems of social exclusion and exit of young people.
Referentie
Engels, M. C., Colpin, H., Van Leeuwen, K., Bijttebier, P., Van Den Noortgate, W., Claes, S., . . . Verschueren, K. (2017). School engagement trajectories in adolescence: The role of peer likeability and popularity. Journal of School Psychology, 64, 61-75.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1080/13603116.2017.1362044