Teachers’ Understanding of Multicultural Education and the Correlates of Multicultural Content Integration in Flanders
Auteurs
Agirdag, O., Merry, M. S., & Houtte, M. V. (2016).

Abstract
Het meeste onderzoek over multicultureel onderwijs blijft zich uitsluitend richten op het Amerikaanse onderwijs. Eerdere studies gepubliceerd op dit gebied hebben zich ook vooral gericht op de thema’s die relevant zijn voor de Verenigde Staten, terwijl er weinig aandacht is besteed aan onderwerpen die minder worden geproblematiseerd in de Verenigde Staten. In deze mixed-method studie onderzoeken we hoe leerkrachten multicultureel onderwijs begrijpen in Vlaanderen (België), en we onderzoeken of leraar en kenmerken op school niveau correleren met de mate waarin leraren multiculturele inhoud integreren in hun lessen. Resultaten zijn gebaseerd op gegevens van 706 leerkrachten uit 68 scholen en diepteinterviews met 26 leerkrachten van 5 scholen worden gebruikt. De resultaten wijzen erop dat leraren het vooral hebben over religieuze diversiteit toen ze werden gevraagd naar hun kennis over multicultureel onderwijs. Echter, hun begrip was grotendeels beperkt tot de “bijdragen aanpak” en de “additieve benadering” van multicultureel onderwijs. Uit de multilevel analyse bleek dat allochtone leerkrachten multiculturele inhoud in hogere mate integereren dan nietallochtone leerkrachten en leerkrachten die werken op scholen met een hoger aandeel van etnische minderheden. De publieke staatsscholen integreren meer multiculturele inhoud in hun lessen dan katholieke scholen en elite “witte scholen”.
Referentie
Agirdag, O., Merry, M. S., & Houtte, M. V. (2016). Teachers’ Understanding of Multicultural Education and the Correlates of Multicultural Content Integration in Flanders. Education and Urban Society, 48(6), 556–582. http://doi.org/10.1177/0013124514536610
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Journal Article
Trefwoorden
Multicultureel onderwijs, school compositie, leerkracht etniciteit, mixedmethod