Teachers4Victims. Onderzoeksrapport voor scholen en ouders.

Auteurs

Demol, K., ten Bokkel, I.M., van Gils, F.E., Colpin, H., Verschueren, K. (2021)

 PDF-versie

Abstract

Tijdens het schooljaar 2018-2019 namen 13 Vlaamse lagere scholen, met een totaal van 1051
leerlingen en 61 leerkrachten uit het vierde tot zesde leerjaar deel aan de Teachers4Victims studie van
de KU Leuven. Het hoofddoel van de studie was om na te gaan hoe leerkrachten pesten op school
kunnen helpen voorkomen en verminderen. De onderzoekers kwamen vier keer langs doorheen het
schooljaar: in november (Tijdstip 1, T1), februari (T2), april (T3) en mei (T4). Tijdens de bezoeken
werden vragenlijsten afgenomen bij de leerlingen en leerkrachten. Ook de ouders vulden eenmalig
een korte vragenlijst in en werd er een lesuur geobserveerd in de klas op T1. Dit rapport bevat een
samenvatting van de voornaamste beschrijvende bevindingen, onderverdeeld in de volgende thema’s:
deelnemers, pesten tussen leerlingen, interacties tussen leerkracht en leerling, visie van leerkrachten
en visie van ouders. De bevindingen zijn per onderdeel eerst grafisch weergegeven. Tot slot wordt een
overzicht gegeven van enkele links naar websites over pesten en de aanpak van pesten door scholen
en ouders.

Referentie

Demol, K., ten Bokkel, I.M., van Gils, F.E., Colpin, H., Verschueren, K. (2021).
Teachers4Victims. Onderzoeksrapport voor scholen en ouders. 1-12, KU Leuven:
Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoekrapport