Teaching politics? The impact of schools and teachers on the political attitudes of 18 year old pupils in Flanders (Belgium).
Auteurs
Kavadias, D. (2000).

Abstract
Een democratische politieke cultuur veronderstelt competent burgers. Burgerschapsopvoeding is een mogelijke weg om van kinderen burgers te maken. Dit veronderstelt dat het formele curriculum een zekere impact op leerlingen heeft, zowel op het cognitieve vlak als op attitudinaal niveau. De resultaten van vorige analyses geven echter aan dat het formele curriculum geen substantiële impact op de attitudes van leerlingen heeft. Het verborgen leerplan (hidden curriculum) daarentegen lijkt belangrijker te zijn in een opvoeden tot burgerschap en een democratische opvoeding. Dit artikel onderzoekt verschillende aspecten van dit verborgen leerplan. De nadruk ligt hierbij op de impact van attitudes van leerkrachten en het klasklimaat op de attitudes van leerlingen. De analyse gebeurt aan de hand van representatieve data van 4722 laatstejaarsleerlingen en 637 van hun leerkrachten uit 63 secundaire scholen. De onderzochte attitudes zijn economische herverdeling, etnocentrisme, seksueel en bio-ethisch conservatisme, politieke machteloosheid. Allemaal indicatoren van economisch en cultureel conservatisme. Om de invloed van scholen te meten worden aan de hand van een multilevel covariantiemodel relevante socio-demografische achtergrondkenmerken onderzocht.
Referentie
Kavadias, D. (2000). Teaching politics? The impact of schools and teachers on the political attitudes of 18 year old pupils in Flanders (Belgium). Conference proceeding, paper voorgedragen op IPSA conference, Quebec, 2-5 augustus 2000.
Taal
Engels
Publicatievorm
Conference proceeding
Trefwoorden
Attitudes, autoritarisme, bio-ethiek, bio-ethische tolerantie, buitenschoolse activiteiten, burgers, burgerschap, burgerschapsopvoeding, cognitie, conservatisme, cultureel conservatisme, culturele socialisatie, curriculum, democratie, democratisch burgerschap, economisch conservatisme, economische gelijkheid, ethiek, ethische opstellingen, etnocentrisme, extracurriculaire activiteiten, formeel curriculum, herverdeling, hidden curriculum, houding, houdingen, klasklimaat, leerlingenraad, liberalisme, onderwijsnet, onderwijsvorm, openbaar, openbaar onderwijs, partijvoorkeur, politiek cynisme, politieke betrokkenheid, politieke breuklijn, politieke competentie, politieke cultuur, politieke kennis, politieke machteloosheid, politieke socialisatie, publiek onderwijs, schoolbeleid, schoolcarriere, schoolcultuur, schoolkenmerken, schoolnet, seksuele ethiek, seksuele tolerantie, sociale herkomst, socialisatie, socialisatievelden, tolerantie, utilitair individualisme, verborgen leerplan, waarden