Televisienieuws: een cultureel discours. Exploratief ondezoek naar de werking van televisienieuws in het proces van ‘reality-construction’ bij jongvolwassenen in Vlaanderen.
Auteurs
Desmet, L. (2003).

Abstract
Dit artikel behandelt televisienieuws als een vorm van cultureel discours. Televisienieuws is meer dan een welbepaalde presentatie naar vorm en inhoud van een nieuwsitem. Het televisienieuws wordt door de kijker ervaren als een realiteit op zichzelf. De resultaten van dit onderzoek -bij jongvolwassenen in Vlaanderen- tonen aan dat de mate waarin en hoe een nieuwsitem voor de ontvanger betekenis krijgt deels samenhangt met de inhoud en de wijze waarop het gepresenteerd wordt. Dit blijkt onder andere uit de analyse van de duur, de aard, de thema’s en de gebruikte frames van de nieuwsitems besproken in de focusgroepen. Tegelijkertijd komt een nieuwe dimensie naar voor omtrent de (maatschappelijke) betekenis van televisienieuws. De informatieoverdracht van het televisienieuws is relatief. Het televisienieuws wordt gewaardeerd voor zijn kracht tot het tonen van beelden. Nieuws wordt ervaren als interessant, belangrijk, relevant, gevarieerd en nauwkeurig, maar altijd subjectief, door ‘iemand'(programmamaker, instituten, cultuur) geselecteerd en weergegeven. Televisienieuws blijkt voor deze doelgroep niet de betekenisbepalende symbolische werkelijkheid bij uitstek te zijn in het proces van reality-construction
Referentie
Desmet, L. (2003). Televisienieuws: een cultureel discours. Exploratief onderzoek naar de werking van televisienieuws in het proces van ‘reality-construction’ bij jongvolwassenen in Vlaanderen. In D. Biltereyst & Y. Peeren (Eds.), Nieuws, democratie en burgerschap. Onderzoek over hedendaagse nieuwsmedia (pp.177-199). Gent: Academia Press.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Bijdrage in reader
ISBN-ISSN
90 382 0429 9
Trefwoorden
Jongvolwassenen, nieuwsmedia, realityconstruction, televisienieuws