Television and Preadolescents’ Objectified Dating Script: Consequences for Self- and Interpersonal Objectification.

Auteurs

Rousseau, A., & Eggermont, S. (2018).

 PDF-versie

Abstract

Doorgaans wordt aangenomen dat seksueel objectiverende media adolescenten heteroseksuele scripts verlenen. Het onderschrijven van dergelijke scripts werd reeds gelinkt aan negatieve date attitudes. Onderzoek die deze assumpties bevestigen en ondersteunen ontbreekt momenteel. Om die reden onderzoekt deze cross-sectionele studie bij 727 jonge adolescenten (Mleeftijd = 11.57, SD= .52) de link tussen de blootstelling aan seksueel objectiverende televisiescripts en zelf- en interpersoonlijke objectivering. Een model waarin mediatie werd nagegaan toonde aan dat blootstelling aan seksueel objectiverende televisiescripts bij adolescenten positief verbonden was aan de onderschrijving van geobjectiveerde datingscripts. Het onderschrijven van objectiverende datingscripts zorgde ervoor dat meisjes, en slechts in mindere mate jongens, zichzelf ook objectiveerden. Met betrekking tot de interpersoonlijke objectivatie werden geen genderverschillen gevonden: het onderschrijven van een geobjectiveerd dating script was zowel bij jongens als meisjes positief verbonden aan objectiverende noties van meisjes en vrouwen in het algemeen.

Sexually objectifying media have been claimed to provide adolescents with heterosexual scripts. The endorsement of such scripts has been linked to negative dating attitudes. Evidence supporting these assumptions in a younger sample is currently lacking. Accordingly, the current cross-sectional study among 727 preadolescents (Mage = 11.57, SD = .52) sought to examine the link between preadolescents’ exposure to sexually objectifying television scripts and self- and interpersonal objectification. A moderated mediation model revealed that exposure to sexually objectifying television scripts was positively related to preadolescents’ endorsement of an objectified dating script. In turn, the endorsement of an objectified dating script caused girls and, to a lesser extent, boys to objectify themselves. No gender differences were found for interpersonal objectification: Boys’ and girls’ endorsement of an objectified dating script was positively related to objectifying notions about girls and women in general.

Referentie

Rousseau, A., & Eggermont, S. (2018). Television and Preadolescents’ Objectified Dating Script: Consequences for Self- and Interpersonal Objectification. Mass Communication and Society, 21(1), 71–93.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1080/15205436.2017.1341533