Television Viewing, Computer Game Playing, and Internet Use and Self-Reported Time to Bed and Time out of Bed in Secondary-School Children.

Auteurs

Van den Bulck, J. (2004). 

 PDF-versie

Abstract

Het doel van dit artikel is om de relatie te onderzoeken tussen de aanwezigheid van een televisie, een gaming computer en/of internetverbinding in de kamer van adolescenten, en het kijken van televisie, het spelen van computerspelletjes en het internetgebruik enerzijds, en het tijdstip van gaan slapen, opstaan, de doorgebrachte tijd in bed en de algemene vermoeidheid anderzijds, bij eerste en vierdejaars secundaire schoolkinderen. Als methode werd gebruik gemaakt van een random steekproef van 2546 studenten afkomstig uit 15 scholen in Vlaanderen. Deze studenten vulden een vragenlijst in waarin wordt gepeild naar de media aanwezigheid in hun slaapkamers: het aandeel televisiekijken, het spelen van computerspelletjes, en het internetgebruik; het tijdstip waarop de kinderen gaan slapen en waarop zij opstaan op een gemiddelde weekdag en een doorsnee weekenddag en vragen met betrekking tot het niveau van vermoeidheid in de ochtend, op school, na een schooldag en na het weekend. De resultaten tonen aan dat kinderen met een televisie op hun kamer significant later gaan slapen op weekdagen en weekenddagen en significant later opstaan op weekenddagen. Over het algemeen spenderen zij meer tijd in bed op weekdagen. Kinderen met een spel computer in hun kamer gaan significant later naar bed op weekdagen. Kinderen die meer televisie kijken, gaan later naar bed op weekdagen en weekenddagen, en staan later op in het weekend. Zij spenderen minder tijd in bed op weekdagen. Ze rapporteren een hoger algemeen niveau van vermoeidheid. Kinderen die meer tijd spenderen aan het spelen van computer spelletjes, gaan later naar bed op weekdagen en weekenddagen, en staan later op tijdens weekenddagen. Op weekdagen, staan zij zelfs significant vroeger op. Zij spenderen minder tijd in bed op weekenddagen, en rapporteren hogere niveaus van vermoeidheid. Kinderen die meer tijd besteden aan internetgebruik, gaan significant later slapen op weekdagen en gedurende het weekend. Zij staan later op op weekenddagen. Zij brengen minder tijd door in bed gedurende de week en rapporteren hogere niveaus van vermoeidheid. Uitgaan was ook significant gerelateerd aan later, en minder slapen. De auteur concludeert dat bezorgdheden over mediagebruik zich niet kunnen beperken tot televisie. Het spelen van computerspelletjes en het gebruik maken van internet zijn eveneens gerelateerd aan slaapgedrag. Vrijetijdsactiviteiten die ongestructureerd zijn, lijken negatief gerelateerd aan goede slaappatronen. Het opleggen van meer structuur (bv. aangeven wanneer de activiteit beëindigd dient te worden) kan de impact reduceren.

The aim is to investigate the relationship between the presence of a television set, a gaming computer, and/or an Internet connection in the room of adolescents and television viewing, computer game playing, and Internet use on the one hand, and time to bed, time up, time spent in bed, and overall tiredness in first- and fourth-year secondary-school children on the other hand. A random sample of students from 15 schools in Flanders, Belgium, yielded 2546 children who completed a questionnaire with questions about media presence in bedrooms; volume of television viewing, computer game playing, and Internet use; time to bed and time up on average weekdays and average weekend days; and questions regarding the level of tiredness in the morning, at school, after a day at school, and after the weekend. The results show that children with a television set in their rooms went to bed significantly later on weekdays and weekend days and got up significantly later on weekend days. Overall, they spent less time in bed on weekdays. Children with a gaming computer in their rooms went to bed significantly later on weekdays. On weekdays, they spent significantly less time in bed. Children who watched more television went to bed later on weekdays and bed on weekdays. They reported higher overall levels of being tired. Children who spent more time playing computer games went to bed later on weekdays and weekend days and got up later on weekend days. On weekdays, they actually got up significantly earlier. They spent less time in bed on weekdays and reported higher levels of tiredness. Children who spent more time using the Internet went to bed significantly later during the week and during the weekend. They got up later on weekend days. They spent less time in bed during the week and reported higher levels of tiredness. Going out was also significantly related to sleeping later and less. The author concludes that concerns about media use should not be limited to television. Computer game playing and Internet use are related to sleep behavior as well. Leisure activities that are unstructured seem to be negatively related to good sleep patterns. Imposing more structure (eg, end times) might reduce impact.

Referentie

Van den Bulck, J. (2004). Television Viewing, Computer Game Playing, and Internet Use and Self-Reported Time to Bed and Time out of Bed in Secondary-School Children. Sleep, 27(1), 101-104

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Vrije tijd, media, games, televisie.