The Development and Validation of Measurement Instruments to Address Interactions with Positive Social Media Content.

Auteurs

Schreurs, L., & Vandenbosch, L. (2021).

 PDF-versie

Abstract

The present study conceptualized and developed new measurement instruments to assess
adolescents’ a) exposure to, b) liking, and c) posting of positive content on social media. By means of
an integrative review of the literature, six focus groups and 14 in-depth interviews, 19 items were
developed for each scale. Based on a cross-sectional study among 294 adolescents, EFA and CFA
extracted two valid and reliable factors for exposure to positive social media content, one valid and
reliable factor for liking positive social media content, and three valid and reliable factors for posting
positive social media content. A short version of these three (multifactorial) scales was created and
administered in a two-wave panel study among 1419 adolescents and in a cross-sectional study among
493 late adolescents. Test–retest reliability, structural validity, construct validity, and full metric
invariance across age and gender were established for all short scales, except for the posting scale for
which only partial metric invariance was achieved across gender.
De huidige studie conceptualiseert en ontwikkelt nieuwe meetinstrumenten om de blootstelling aan,
het liken en posten van positieve content op sociale media bij adolescenten te meten. Door middel
van een integratieve literatuurreview, zes focusgroepen en 14 diepte-interviews, worden 19 items
ontwikkeld voor elke schaal. Gebaseerd op een cross-sectionele studie bij 294 adolescenten,
extraheerden EFA en CFA twee valide en betrouwbare factors voor blootstelling aan positieve sociale
media content, één valide en betrouwbare factor voor het liken van positieve sociale media content
en drie valide en betrouwbare factors voor het posten van positieve sociale media content. Een korte
versie van die drie (multifactoriële) schalen werd gecreëerd en voorgelegd aan een two-wave
panelonderzoek bij 1419 adolescenten en in een cross-sectionele studie bij 493 laatadolescenten. Testhertest betrouwbaarheid, structurele validiteit, constructvaliditeit en volledige metrische invariantie
over leeftijd en gender heen kwamen tot stand voor alle schalen, met uitzondering van de post-schaal,
waarbij enkel gedeeltelijk metrische invariantie bekomen werd voor gender.

Referentie

Schreurs, L., & Vandenbosch, L. (2021). The Development and Validation of
Measurement Instruments to Address Interactions with Positive Social Media
Content. Media Psychology, 1-28.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

doi: 10.1080/15213269.2021.1925561

Trefwoord(en)

Adolescentie, schaal ontwikkeling, positieve sociale media content, blootstelling,
liken, posten