The development of persistent truant behaviour. An exploratory analysis of adolescents’ perspectives.
Auteurs
Keppens, G., Spruyt, B. (2017).

Abstract
Hoewel een uitgebreide literatuur bestaat over de risicofactoren die geassocieerd worden met spijbelen, is er minder gekend over de manier waarop spijbelen zich ontwikkelt, versterkt en in stand wordt gehouden. Over de recente jaren, stellen auteurs dat de ontwikkeling van spijbelen niet beschouwd dient te worden als een individueel fenomeen, maar als een proces van complexe interacties tussen de adolescent enerzijds en zijn of haar ouders, peers, leerkrachten en onderwijspersoneel anderzijds. Er is echter weinig onderzoek naar hoe relaties tussen ouders, peers, leerkrachten en onderwijspersoneel de ontwikkeling van spijbelgedrag beïnvloeden. Deze paper tracht die leemte op te vullen door de verhalen van spijbelende adolescenten te analyseren en door hun ervaringen bij de aanvang en de instandhouding van hun eigen spijbelgedrag te bestuderen. Als onderdeel van een omvattender onderzoek, werden 20 Vlaamse jongeren individueel geïnterviewd waarna de data kwalitatief geanalyseerd werden. Hun verhalen suggereren dat hetgeen als occasioneel spijbelen begint, snel evolueert in persistent spijbelgedrag dat eventueel kan leiden tot een permanente afwezigheid. Voor velen van de geïnterviewde studenten wordt de ontwikkeling van hun spijbelgedrag het best omschreven worden als ‘spijbel spiralen’. Vergeleken met de ogenschijnlijk eenvoudige transitie naar spijbelen voor de eerste keer, suggereren de verhalen dat het extreem moeilijk is om het patroon van persistent en versterkend spijbelgedrag te beperken.
While, an extensive literature reveals the many risk factors associated with truancy, less is known about the way truancy develops, intensifies and persists. In recent years, authors have argued that the development of truancy should not be understood as an individual phenomenon, but as a process of complex interactions between the adolescent and his/her parents, peers, teachers and school staff. There is, however, little research on how relationships between these parents, peers, teachers and school staff operate and influence the development of truancy. In this paper, we try to fill this gap by analysing the narratives of truanting adolescents, and by investigating their experiences of the onset and persistence of their own truancy. As part of a larger study, 20 adolescents from Flanders, the Dutch-speaking part of Belgium, were individually interviewed. Data were analysed qualitatively. The stories suggest that what begins as occasional truancy can easily evolve into persistent truancy that eventually could lead to permanent non-attendance. For many of the interviewed pupils, the development of their truancy can best be described as ‘truant spirals’. Compared to the seemingly easy transition towards truanting for the first time, the narratives suggest that it is extremely difficult to curtail the pattern of persistent and intensifying truant behaviour.
Referentie
Keppens, G., Spruyt, B. (2017). The development of persistent truant behaviour. An exploratory analysis of adolescents’ perspectives. Educational Research, 59(3): 353-370.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1080/00131881.2017.1339286
Trefwoord(en)
Spijbelen, diepte-interviews, adolescentie, sociale controle theorie