The Effectiveness of Civic Education: Are “Good” Teachers Actually Good for “All” Students?

Auteurs

Gainous, J., & Martens, A. M. (2011).

 PDF-versie

Abstract

WAT
Dit artikel gaat na of burgerschapseducatie studenten hun politiek kennis, politieke doeltreffendheid en hun stemintentie verhoogt. Ze gaan ook na of dit afhangt van de lesmethode die gebruikt wordt door de leerkrachten en de sociaal economische achtergrond van de studenten.

Methode
Er namen 2615 studenten (14 jaar) uit 124 publieke en private scholen in de Verenigde Staten deel aan de studie. Ook werd data verzameld bij hun leerkrachten en directeurs. Er werden 4 afhankelijke variabelen onderzocht
1) Politieke kennis
2) Interne politieke doeltreffendheid (het geloof dat de studenten zelf een invloed (zullen) hebben op de overheid)
3) Externe politieke doeltreffendheid (respondenten hun attitude ten aanzien van hoe goed de overheid naar het volk luistert)
4) Stemintentie

Verschillende onafhankelijke variabelen werden meegenomen 3 aspecten van burgerschapseducatie
– Breedte van lesmethode (gastlessen, rol spelen, klassiek onderwijs,…) hoe hogere score, hoe bredere waaier lesmethoden
– Frequentie van burgerschapseducatie op school
– Breedte van lesinhoud (hebben ze president en kabinet, hoe wetten gemaakt worden, justitie etc bestudeerd)
– Open klas (stimulatie van debat etc moet toch overlapping met 2 zijn?)

Buitenschoolse factoren
– Thuisomgevingindex (SES ouders, ook hoeveel discussies ze hebben over politiek, of ze verder willen studeren etc)
– School SES (% dat gratis lunch krijgt)
– Geslacht
– Etniciteit (zwart, latino)
Er werden multivariate analyses uitgevoerd zowel op de hele groep als op de groepen die lager of hoger scoren op de thuisomgevingindex

Resultaten
• Leerkrachten die een bredere waaier van lesmethoden gebruiken hebben een negatief effect op mate van politieke kennis. (Alleen bij studenten uit een zwakkere sociaal-economische achtergrond als de analyses per groep uitgevoerd worden). Het verhoogt wel de interne en externe politieke doeltreffendheid.
• Voor alle afhankelijke variabelen uitgezonderd interne doeltreffendheid is er een positief effect van frequentie van burgerschapseducatie
• Breedte van de lesinhoud had a positief effect op alle 4 afhankelijke variabelen • Een open klas omgeving heeft een positief effect op alle afhankelijke variabelen
• Een lager school SES hangt samen met lagere scores op politieke kennis maar een hogere score op interne politieke doeltreffendheid
• De thuisomgeving blijkt de sterkste invloed te hebben. Hierbij staan de effecten van de variabelen omtrent burgerschapseducatie in schril contrast. Hoe hoger de score op de thuisomgevingsindex, hoe hoger de score op de afhankelijke variabelen. Wat dus buiten de klas gebeurd is veel belangrijker dan wat binnen de klas gebeurd.
• Vrouwen scoren lager op de externe en interne politieke doeltreffendheid schalen maar hoger op stemintentie
• Zwarten scoren lager op politieke kennis, externe doeltreffendheid en stemintentie mar hoger op interne doeltreffendheid
Burgerschapseducatie lijkt vooral zinvol voor studenten afkomstig van een sociaaleconomisch zwakkere achtergrond

Referentie

Gainous, J., & Martens, A. M. (2011). The Effectiveness of Civic Education: Are “Good” Teachers Actually Good for “All” Students? American Politics Research, 40(2), 232–266.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Artikel in tijdschrift

Trefwoorden

Non-cognitieve waarden en vaardigheden, onderwijsvernieuwing, Participatie