The ethnic prejudice of Flemish pupils: the roles of school gender composition and laddish culture.

Auteurs

Van Houtte, M., Vervaet, R., Mickelson, R. A., & Stevens, P. (2019)

 PDF-versie

Abstract

Deze studie gaat na of de gendersamenstelling van secundaire scholen en niveaus van ‘laddish’ attitudes een invloed hebben op de mate van etnisch vooroordeel bij Vlaamse leerlingen. We stellen als hypothese dat bovenop voorspellende variabelen op het niveau van de leerlingen, gendersamenstelling van de school en een ‘laddish’ cultuur op school een rol spelen in de attitudes van leerlingen ten aanzien van etnische minderheden. We gebruiken multilevel analyse met data bekomen in 2014-2015 van 2250 leerlingen in 48 secundaire scholen in Vlaanderen. Het etnisch vooroordeel van zowel meisjes als jongens is gelinkt aan hun ‘laddish’ attitudes. Jongens hun etnisch vooroordeel is verbonden met de gendersamenstelling van en de mate van de ‘laddish’ cultuur in de school, terwijl meisjes hun etnisch vooroordeel meer beïnvloed wordt door de ‘laddish’ cultuur op de school wanneer de proportie jongens in de school stijgt. De resultaten suggereren dat het vruchtbaar kan zijn om etnisch vooroordeel aan te pakken door te kijken naar factoren op macroniveau, zoals ‘laddish’ culturen.

This study examines whether secondary schools’ gender composition and levels of laddish attitudes influence the degree of ethnic prejudice among Flemish pupils. We hypothesize that in addition to pupil-level predictors of prejudice, the school’s gender composition and its laddish culture play roles in pupils’ attitudes toward ethnic minorities. We use multilevel analysis with data obtained in 2014– 2015 from 2250 Flemish pupils in 48 secondary schools in Flanders. Both girls’ and boys’ ethnic prejudice is related to their laddish attitudes. Boys’ levels of ethnic prejudice are associated with the gender composition and the laddish culture of their school, while girls’ ethnic prejudice is more likely to be influenced by the laddish culture of the school when the proportion of male pupils in the school increases. The findings suggest that in order to reduce ethnic prejudice it might be fruitful to focus on macro-level factors, such as tackling laddish cultures at school.

Referentie

Van Houtte, M., Vervaet, R., Mickelson, R. A., & Stevens, P. (2019). The ethnic prejudice of Flemish pupils: the roles of school gender composition and laddish culture. Gender and Education, 31(8), 1057–1076.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1080/09540253.2018.1440283

Trefwoord(en)

 Sociologie, verschil en diversiteit, migratie, surveys, kwantitatieve methoden en statistieken, secundair onderwijs, jeugdcultuur