The feelings and coping strategies of children placed in Flemish family foster care.

Auteurs

Van Holen, F., Van Hove, L., Clé, A., Verheyden, C., & Vanderfaeillie, J. (2022).

 PDF-versie

Abstract

Dit artikel beschrijft hoe 27 pleegkinderen van 12 tot 18 jaar, die in langdurige pleegzorg bij Vlaamse pleeggezinnen verblijven, het leven in hun pleeggezin ervaren en hoe zij omgaan met hun emoties.
Uit de selectie van visuele afbeeldingen met verschillende emoties (emoticons) door de kinderen en semigestructureerde interviews blijkt dat zij voornamelijk positieve gevoelens uiten, zoals geluk en trots, maar tegelijkertijd moeilijke emoties ervaren, zoals verdriet, boosheid en verwarring. Positieve gevoelens zijn vooral gerelateerd aan het gevoel een ‘gewoon’ kind te kunnen zijn, terwijl negatieve gevoelens vaak voortkomen uit gespannen relaties met biologische ouders.
Onderzoek naar hoe de kinderen met deze emoties omgaan, onderscheidde twee groepen: kinderen die over hun gevoelens praten met vrienden en andere steunfiguren en kinderen die hun gevoelens verbergen. Voor deze laatste groep is het belangrijk om strategieën aan te bieden waarmee zij hun gevoelens beter kunnen begrijpen en uiten. Enkele voorgestelde strategieën zijn activiteiten die rust, troost of afleiding bieden, en het creëren van een privéplek voor henzelf.
Meer aandacht voor de emotionele ervaringen van pleegkinderen en de manieren waarop zij omgaan met hun emoties wordt aanbevolen in beleid, praktijk en onderzoek om het welzijn van kinderen te verbeteren.

 

This article describes how 27 foster children aged 12 to 18 years old, placed in Flemish long-term family foster care, experience life in their foster family and how they cope with their feelings. Evidence from a combination of the children’s selection of visual images displaying different emotions (emoticons) and semi-structured interviews shows that they mostly express positive feelings, such as happiness and pride, but simultaneously experience difficult emotions like sadness, anger and confusion. Positive feelings are mostly related to being able to feel like an ‘ordinary’ kid and negative ones to strained relationships with birth parents. Investigations into how the children cope with these emotions distinguished two groups: those who talk about their feelings with friends and other supportive figures and those who hide them. The latter group needs to be provided with strategies to better comprehend and express their feelings; among those suggested were activities that offer tranquility, consolation or distraction and having a private place for themselves. More attention to the emotional experiences of foster children and the ways they cope with their emotions is recommended in policy, practice and research if children’s well-being is to be enhanced.

Referentie

Van Holen, F., Van Hove, L., Clé, A., Verheyden, C., & Vanderfaeillie, J. (2022). The feelings and coping strategies of children placed in Flemish family foster care. Adoption & Fostering, 46(1), 24-40.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

DOI:10.1177/03085759221080217