The forgotten role of teachers in students’ educational aspirations. School composition effects and the buffering capacity of teachers’ expectations culture.

Auteurs

Van den Broeck, L., Demanet, J., & Van Houtte, M. (2020).

 PDF-versie

Abstract

Onderzoek naar de aspiraties van leerlingen, een belangrijke voorspeller van het opleidingsniveau, is
vooral gericht op determinanten op individueel niveau en weerspiegelt het klassieke model van
statusverwerving. Studies hebben een schoolcompositie-effect gesuggereerd, maar negeren
schoolprocessen. Geïnspireerd door nieuwe inzichten in onderzoek naar schooleffecten, waarbij
gekeken wordt naar de verwachtingen van leerkrachten op schoolniveau, onderzoeken wij de
mediërende en modererende rol van de “teachability culture” in de relatie tussen SES-compositie en
aspiraties. Multilevel analyses van data (2013-2014) van 2.354 leerlingen en 502 leerkrachten
verspreid over 30 Vlaamse secundaire scholen tonen aan dat gedeelde verwachtingen van
leerkrachten de nadelige effecten van een lage SES-samenstelling op aspiraties kunnen compenseren.
Research on students’ aspirations, an important predictor of educational attainment, is mostly focused
on individual-level determinants, reflecting the classical status attainment model. Studies have
suggested a school composition effect, but ignore school processes. Inspired by new insights in school
effects research looking at teachers’ expectations at the school level, we investigate the mediating and
moderating role of teachability culture in the relationship between SES composition and aspirations.
Multilevel analyses of data (2013–2014) from 2.354 students and 502 teachers across 30 Flemish
secondary schools show that teachers’ shared expectations can compensate for the detrimental
effects of low SES composition on aspirations.

Referentie

Van den Broeck, L., Demanet, J., & Van Houtte, M. (2020). The forgotten
role of teachers in students’ educational aspirations. School composition
effects and the buffering capacity of teachers’ expectations culture.
Teaching and Teacher Education, 90, 1-11.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103015

Trefwoord(en)

Academische aspiratie, secundaire scholen, leerkrachtenverwachtingen van
leerlingen, sociale ongelijkheid, sociaaleconomische status.