The impact of overeducation and its measurement. Working Paper 2004/215.
Auteurs
Verhaest, D. & Omey, E. (2004).

Abstract
De centrale focus van dit artikel is het meten van over- en ondereducatie en de invloed hiervan op jobtevredenheid, mobiliteit op de arbeidsmarkt, deelname aan training en vorming en loonverdiensten. Hierbij zijn vier alternatieve meetmethodes gebruikt. Het teken, de grootte en de significantie van de effecten verschillen in grote mate tussen de methodes. Wanneer gecontroleerd wordt voor bereikte scholingsgraad, zijn overgeschoolde werknemers minder tevreden, meer mobiel, nemen ze minder deel aan training en vorming en verdienen ze minder dan adequaat geschoolde werknemers. In geval van ondereducatie zijn er geen duidelijke resultaten. Wanneer gecontroleerd wordt voor vereiste scholing, kunnen geen duidelijke resultaten worden aangetoond voor jobsatisfactie en arbeidsmarktmobiliteit. Overgeschoolde werkers verdienen meer dan adequaat geschoolde collega’s maar hebben de zelfde trainingsmogelijkheden. Geen van deze metingen doet duidelijk beter dan de alternatieven voor de verklaring van de variabelen.
Referentie
Verhaest, D. & Omey, E. (2004). The impact of overeducation and its measurement. Working Paper 2004/215. Onuitgegeven onderzoeksrapport, UGent, Faculteit Economie en Bedrijfskunde.
Taal
Engels
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Algemeen, opleiding, tevredenheid