The influence of school mobility and dropout rates on non-mobile students’ school engagement: a chicken-and-egg situation?

Auteurs

Degroote, E., Demanet, J., & Van Houtte, M. (2020).

 PDF-versie

Abstract

Van school veranderen of het onderwijs verlaten heeft aanzienlijke consequenties, niet alleen voor de studenten die besluiten te vertrekken, maar ook voor de studenten die achterblijven. Deze paper tracht de effecten van de mobiliteit van middelbare scholen en het aantal vroegtijdige schoolverlaters op de mate van schoolbetrokkenheid van de volhardende leerlingenpopulatie te onderzoeken, steunend op onderzoek naar peer-effecten in engagement en uitval literatuur. Een multilevel analyse werd uitgevoerd op data verzameld in 2015 bij 1577 niet-mobiele studenten in 25 Gentse (België) scholen, die deelnamen aan de Interantional Study of City Youth-project (ISCY). De resultaten suggereren dat scholen betrokken raken in een vicieuze cirkel, waarin hogere interne mobiliteit zorgt voor een lager niveau van gedragsmatige betrokkenheid bij niet-mobiele studenten, wat ervoor zorgt dat deze studenten op hun beurt meer kwetsbaar zijn voor negatieve onderwijsbeslissingen zoals uitvallen of veranderen van school.

Transferring to another school or leaving the educational system altogether has considerable consequences not only for the student who makes the decision to leave, but also for the students who stay behind. This paper aims to investigate the effects of secondary schools’ mobility and dropout rates on the levels of school engagement in the persistent student population, drawing on peer effect research in engagement and dropout literature. Multilevel analysis was carried out on data collected in 2015 from 1577 non-mobile students in 25 Ghentian (Belgium) schools, who participated in the International Study of City Youth-project (ISCY). The findings suggest that schools get caught up in a vicious circle, in which higher in-mobility rates bring about lower levels of behavioral engagement in non-mobile students, making those students in turn more vulnerable for negative educational decisions like dropping out or changing schools.

Referentie

Degroote, E., Demanet, J., & Van Houtte, M. (2020). The influence of school mobility and dropout rates on non-mobile students’ school engagement: a chicken-and-egg situation? Research Papers in Education.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1080/02671522.2019.1601755

Trefwoord(en)

School engagement; uitvalpercentage; mobiliteitsgraad; niet-mobiele studenten; middelbare school; academische prestatie; risicogroep; leeftijdsgenoten; voorspellers; vrienden; klaslokaal; context; stedelijk; disengagement