The influence of student characteristics and interpersonal teacher behaviour in the classroom on student’s wellbeing.

Auteurs

Van Petegem, K., Aelterman, A., Van Keer, H. & Rosseel, Y. (2008).  

 PDF-versie

Abstract

Het welbevinden van studenten kan beschouwd worden als een belangrijke output indicator van kwaliteit van onderwijs. Een positieve sfeer in de klas kan bijdragen tot een hogere mate van welbevinden. De interpersoonlijke relatie tussen leerkrachten en studenten zijn een belangrijk aspect van het klasklimaat. Deze studie onderzoekt hoe het welbevinden van studenten voorspeld wordt door studentenkenmerken, interpersoonlijk gedrag van de leerkracht en prestaties. 594 studenten uit 55 klassen in 13 scholen van technisch en beroepssecundair onderwijs waren betrokken bij deze studie. De resultaten wijzen uit dat studenten die naar school gaan omdat ze zeer gemotiveerd zijn om bij te leren een hogere mate van welbevinden rapporteren dan degene die naar school gaan uit plichtsgevoel. Verder blijkt dat de perceptie van de student over het interpersoonlijk gedrag van de leerkracht ook het welbevinden van studenten voorspelt. Een concreet geval, wanneer studenten hun taalleerkracht als tolerant en toch streng gedisciplineerd zagen, werd een positieve relatie gevonden met het welbevinden van studenten. Studenten voelden zich ook beter wanneer hun wiskundeleraar minder autoritair was, maar de coöperatieve component bleef belangrijk.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van Petegem, K., Aelterman, A., Van Keer, H. & Rosseel, Y. (2008). The influence of student characteristics and interpersonal teacher behaviour in the classroom on student’s wellbeing. Social Indicators Research, 85, 279-291.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Artikel

Trefwoorden

Secundair onderwijs, schoolwelbevinden