The perceived role of Islamic religiosity in minorities’ educational success in Belgium: a cure or curse?
Auteurs
Van Praag, L., Agirdag, O., Stevens, P., & Van Houtte, M. (2016).

Abstract
In West Europa wordt Islam vooral gezien als een barrière voor de integratie van immigrante minderheden in de maatschappij en voor succes in het onderwijs. Weinig is echter geweten over de gepercipieerde rol van Islamitische religiositeit (overtuigingen, engagement, gedrag en netwerken) in relatie tot succes in het onderwijs. Diepte-interviews werden uitgevoerd met Vlaamse middelbare school studenten (N=129) in drie secundaire scholen. De data tonen aan dat de meeste respondenten niet spontaan religiositeit vermelden als een belangrijke factor in hun onderwijsprestaties. Echter, wanneer hier specifiek naar wordt gepeild dan vermeldt een significante groep moslim studenten het uit het hoofd leren van gebeden als een overdraagbare vaardigheid, de beschermende aspecten in relatie tot drugs- en alcoholgebruik en de religieuze vriendschapsnetwerken als een manier om het gevoel te hebben thuis te horen op een bepaalde school. Sommige studenten vermelden echter ook negatieve gevolgen door discriminatie, bijvoorbeeld bij het dragen van een hoofddoek.
In Western Europe, Islam is largely perceived as a barrier to the integration of immigrant minorities into the mainstream and as a hindrance to educational success. However, little is known about the perceived role of Islamic religiosity (beliefs, commitments, behaviors and networks) with respect to educational success. In-depth interviews were carried out with Flemish high-school students (N = 129) (northern part of Belgium) in three secondary schools. Our data indicate that most respondents do not spontaneously mention religiosity as an important factor with respect to educational achievement. However, when asked directly, a significant group of Muslim students mention the memorizing of prayers as a transferable skill, the protective aspects of drug and alcohol prohibition, and the religious friends networks as a resource for fostering the feelings of school belonging. Nevertheless, some students also mention possible negative consequences due to discrimination, for example for wearing a headscarf.
Referentie
Van Praag, L., Agirdag, O., Stevens, P., & Van Houtte, M. (2016). The perceived role of Islamic religiosity in minorities’ educational success in Belgium: a cure or curse? SOCIAL COMPASS, 63(4), 529–546.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1177/0037768616663989