The Power of Peers? Early Adolescent Gender Typicality, Peer Relations, and Gender Role Attitudes in Belgium.

Auteurs

Halimi, M., Davis, S. N., & Consuegra, E. (2020).

 PDF-versie

Abstract

Genderrolattitudes, of individuen hun overtuigingen over genderrollen, dragen in belangrijke mate bij aan levenskeuzes zoals bijvoorbeeld op het vlak van onderwijs en beroep. Aangezien genderrolattitudes dynamisch zijn en in de loop van de tijd veranderen, is het belangrijk om zich te krijgen op de manier waarop ze ontwikkelen en evolueren. Eén van de cruciale, maar nog niet onderzochte, levensfasen in de ontwikkeling van genderrolattitudes is de vroege adolescentie, een levensfase waarin vroege onderwijs en carrièreverkenning centraal staan. Deze studie onderzoekt te ontwikkeling van de genderrolattitudes van adolescenten. Aan de hand van multilevel latent growth analyse wordt de verandering in genderrolatttiudes geschat gedurende de eerste twee jaren van het secundair onderwijs (Nleerlingen= 4063; Nscholen= 57; gemiddelde 12 tot 14 jaar oud) en de relatie ervan met hoe adolescenten zichzelf zien als gegenderde actoren (gender typicaliteit) en hoe ze de omgeving van hun leeftijdsgenoten ervaren (samenstelling vriendengroep, druk tot genderconformiteit). De analyse toont aan dat hoewel de samenstelling van de vriendengroep en de groepsdruk belangrijk zijn in het beïnvloeden van genderrolattitudes bij de aanvang van de secundaire school, ze de genderrolattitudes tijdens de eerste twee jaar van de middelbare school niet beïnvloeden. Een belangrijke bevinding is dat de druk tot genderconformiteit eerder dan de algemene groepsdruk de genderrolattitudes beïnvloedt. De studie werpt licht op het complex proces in de vorming van genderrolattitudes tijdens de adolescentie.

Gender role attitudes, or one’s beliefs about the appropriate roles for men and women, inform important life decisions such as educational and career decisions. As gender role attitudes are dynamic and change over time, it is important to understand how they are constructed and evolve over time. One of the crucial—but under researched—life phases in the development of gender role attitudes is early adolescence, a life stage wherein early educational and career exploration are key. This study examines the development of adolescent’s gender role attitudes. We use multilevel latent growth analysis techniques to estimate the change in gender role attitudes during the first 2 years of junior high school (Nstudents = 4063; Nschools = 57; average 12 to 14-years old) and its relation to how adolescents perceive themselves as gendered actors (gender typicality) and how they perceive their peer environment (friend group composition, peer pressure, gender conformity pressure). The analysis indicates that while friend group composition and peer pressure are important in shaping gender role attitudes at the beginning of junior high school, they do not continue to influence boys’ or girls’ gender www.jeugdonderzoeksplatform.be 2 role attitudes during the first 2 years of junior high school. An important finding is that pressure to conform to gender norms rather than generic peer pressure shape adolescent gender role attitudes. The study highlights the complicated process through which attitudes about gender are constructed during adolescence.

Referentie

Halimi, M., Davis, S. N., & Consuegra, E. (2020). The Power of Peers? Early Adolescent Gender Typicality, Peer Relations, and Gender Role Attitudes in Belgium. Gender Issues. (Online First)

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1007/s12147-020-09262-3

Trefwoord(en)

Adolescenten attitudes, vroege adolescentie, genderrolattitudes, gender typicaliteit, latent growth curve modelling, peers