The relationships of teacher ethnic discrimination, ethnic identification and host national identification to school misconduct of Turkish and Moroccan immigrant adolescents in Belgium.

Auteurs

D’hondt, F., Eccles, J., Van Houtte, M., & Stevens, P. (2017).

 PDF-versie

Abstract

In deze studie wordt gefocust op misdragingen op school. Meer specifiek gaat deze studie na hoe etnische discriminatie door de leerkracht, etnische identificatie en identificatie met het land van herkomst gerelateerd zijn aan misdragingen van mannelijke en vrouwelijke immigrante adolescenten. Er wordt daarbij ook gekeken naar de modererende rol van etnische identificatie en identificatie met het land van herkomst. De resultaten tonen aan dat discriminatie en identificatie met het land van herkomst gerelateerd zijn aan het afwijkend gedrag op school van immigrante adolescenten. De relatie tussen discriminatie en afwijkend gedrag op school verschilt voor mannelijke en vrouwelijke adolescenten. Etnische identificatie en identificatie met het land van herkomst modereren enkel de relatie tussen etnische discriminatie door de leerkracht en school misdragingen voor meisjes die etnische discriminatie door de leerkracht op een regelmatige basis ervaren.

We focus on school misconduct and how ethnic teacher discrimination, ethnic identification, and host national identification are associated with school misconduct of male and female immigrant adolescents. Additionally, we verify the moderating role of ethnic identification and host national identification. The results show that discrimination and host national identification are related with the school deviance of immigrant adolescents. The relationship between discrimination and school deviance differs for male and female adolescents. Ethnic identification and host national identification only moderate the relationship of ethnic teacher discrimination and school delinquency for girls who experienced ethnic teacher discrimination on a frequent basis.

Referentie

D’hondt, F., Eccles, J., Van Houtte, M., & Stevens, P. (2017). The relationships of teacher ethnic discrimination, ethnic identification and host national identification to school misconduct of Turkish and Moroccan immigrant adolescents in Belgium. Deviant behavior, 38(3), 318-333.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1080/01639625.2016.1197004