The role of affective teacher-student relationships in adolescents’ school engagement and achievement trajectories.

Auteurs

Engels, M.C., Spilt, J.L., Denies, K., Verschueren, K. (2021).

 PDF-versie

Abstract

Deze longitudinale studie onderzocht de rol van nabijheid en conflict tussen leerkracht en leerling in het schoolbetrokkenheidstraject van adolescenten, en hoe dimensies van schoolbetrokkenheid prestatietrajecten voorspellen. Een steekproef van 5.382 adolescenten (Mage.wave1 = 13.06, SD = 0.51; 49.6% jongens) werd gevolgd van het eerste tot het derde middelbaar. Jaarlijkse metingen bestonden uit leerling rapporten over schoolbetrokkenheid, leerkrachtrapporten over nabijheid en conflicten, en gestandaardiseerde tests voor wiskundeprestaties. Latente groeimodellen toonden aan dat nabijheid positief en conflict negatief de schoolbetrokkenheid van leerlingen voorspelden. Bovendien speelden gedragsmatige en emotionele betrokkenheid van adolescenten, en onvrede in het bijzonder, een belangrijke rol in het voorspellen van prestaties binnen hetzelfde schooljaar. Bovendien ging een toename in gedragsontevredenheid en emotionele betrokkenheid samen met een verminderde en steilere toename in schoolprestaties tussen het eerste en derde middelbaar, respectievelijk. In het algemeen onderstreept deze studie het belang van de affectieve leraar-student relaties van adolescenten voor hun betrokkenheid bij school, en de rol van schoolbetrokkenheid in het voorspellen van prestaties.

This longitudinal study investigated the role of teacher-student closeness and conflict in adolescents’ school engagement trajectories, and how school engagement dimensions predict achievement trajectories. A sample of 5,382 adolescents (Mage.wave1 = 13.06, SD = 0.51; 49.6% boys) were followed from Grade 7 to 9. Yearly measures included student reports on school engagement dimensions, teacher reports on closeness and conflict, and standardized tests for math achievement. Latent growth models revealed that closeness positively and conflict negatively predicted students’ school engagement. Furthermore, adolescents’ behavioral and emotional engagement, and disaffection in particular, played an important role in predicting achievement within the same schoolyear. Moreover, increases in behavioral disaffection and emotional engagement aligned with reduced and steeper increases in achievement between Grade 7 and 9, respectively. In general, this study underscores the importance of adolescents’ affective teacher-student relationships for their engagement in school, and the role of school engagement in predicting achievement.

Referentie

Engels, M.C., Spilt, J.L., Denies, K., Verschueren, K. (2021). The role of affective teacher-student relationships in adolescents’ school engagement and achievement trajectories. Learning And Instruction, 75, Art.No. 101485, 1-12.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1016/j.learninstruc.2021.101485

Trefwoord(en)

Prestatie; Ontwikkeling; Schoolbetrokkenheid; Leraar-leerling relatie