The role of ethnic school segregation for adolescents’ religious salience.
Auteurs
Van der Bracht, K., D’hondt, F., Van Houtte, M., Van de Putte, B., & Stevens, P. (2016).

Abstract
Publieke bezorgdheid over de mogelijke effecten van school segregatie op immigratie en religiositeit van de etnische meerderheid kent de laatste jaren een stijging. In dit artikel focussen we op (1) de associatie tussen etnische school compositie en religiositeit, (2) intergenerationele verschillen in religiositeit en (3) de rol van etnische school compositie op intergenerationele verschillen in religiositeit. We voerden analyses uit op religiositeit, één item gemeten aan de hand van een vijfpunten Likert schaal bij 3.612 16-jarige scholieren in Belgische middelbare scholen. Land van herkomst werd gebruikt als een indicator voor etniciteit. Etnische minderheden in scholen met een hoog aantal etnische minderheden neigen religieuzer te zijn. Deze relatie gold zowel voor Moslims als voor andere religieuze en etnische minderheden. Etnische school compositie had ook een invloed op de relatie tussen de generatie waartoe een migrant behoord en religiositeit: tweede generatie migranten neigen meer religieus te zijn in etnische minderheid gedomineerde scholen. Voor etnische Belgen was de associatie gemodereerd door hun religieuze affiliatie: Katholieken blijken religieuzer te zijn terwijl niet-geaffilieerde etnische Belgen minder religieus zijn op scholen met een groter aantal etnische minderheidsscholieren.
Referentie
Van der Bracht, K., D’hondt, F., Van Houtte, M., Van de Putte, B., & Stevens, P. (2016). The role of ethnic school segregation for adolescents’ religious salience. OXFORD REVIEW OF EDUCATION, 42(2)
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Diversiteit, interculturaliteit, levensbeschouwing