The School as a Socialization Context: Understanding the Influence of School Bonding and an Authoritative School Climate on Class Skipping.
Auteurs
Keppens, G. & Spruyt, B. (2017).

Abstract
Deze studie draagt bij tot de literatuur die zich toespitst op de op school gebaseerde strategieën om spijbelen te voorkomen en te verminderen, door de relatie tussen een autoritair schoolklimaat en spijbelen te onderzoeken. Het onderzoek maakt gebruik van The Programma for International Student Assessment met 15-jarige leerlingen (N= 2539) uit het secundair onderwijs in Vlaanderen om drie onderzoeksvragen te beantwoorden: (a) Is er een relatie tussen een autoritair school klimaat en spijbelen? (b) Is er een relatie gemedieerd door individuele school bonding? (c) Modereert school bonding de relatie tussen een autoritair school klimaat en spijbelen? In lijn met het autoritaire schoolklimaat model, suggereren de resultaten dat spijbelen minder frequent voorkomt in autoritaire scholen, ongeacht de achtergrond van de leerling of de samenstelling van de school. Bovendien toont de studie aan dat (a) de invloed van autoritaire socialisatie minstens gedeeltelijk plaatsvindt door het verbeteren van school bonding en (b) de link tussen school bonding en spijbelen sterker is voor autoritaire scholen.
Referentie
Keppens, G. & Spruyt, B. (2017). The School as a Socialization Context: Understanding the Influence of School Bonding and an Authoritative School Climate on Class Skipping. Youth & Society, 00(0), 1-22.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
10.1177/0044118X17722305
Trefwoorden
Spijbelen, adolescenten, schoolklimaat typologie, school bonding, autoritaire socialisatie