The School’s Role in Developing Civic Engagement: A Study of Adolescents in Twenty-Eight Countries

Auteurs

Torney-Purta, J. (2002). 

 PDF-versie

Abstract

WAT

Deze paper geeft een samenvatting van de belangrijkste bevindingen van de IEA Civic Education Study. In 1999 werden in 28 landen (waaronder Duitsland, Finland, België (alleen waalse gewest)) 90000 14-jarige studenten geïnterviewd over allerlei aspecten van burgerschapsvorming. Ook leerkrachten werden geïnterviewd.

RESULTATEN

• 14-jarigen uit landen waar er minder dan 40 jaar een continue vorm van democratie was, hadden lage scores op politiek vertrouwen. Wat overeenkomt met de scores op de World Value Survey bij volwassenen in 30 landen.

• De gemiddelde student uit de Verenigde Staten, Australië, Engeland of Zweden scoorde slechter dan gemiddeld in begrip van democratie maar scoorden hoog op het begrijpen van politieke communicatie (pamfletten, cartoons).

• Landen die maatschappelijke kennis en burgerschap competenties onderwijzen, bevorderen het maatschappelijk engagement van hun studenten.

• Maatschappelijke kennis bleek een sterke voorspeller te zijn van effectief stemmen in alle landen

• Studenten uit gezinnen met weinig educatieve hulpmiddelen, die in arme scholen les krijgen, hebben minder maatschappelijke kennis, lagere onderwijsaspiraties en zijn minder geneigd om te gaan stemmen in de toekomst

• De meeste studenten in Zuid Europa en Amerika hebben een hogere score op conventioneel politieke oriëntatie (stemmen, deelnemen aan politieke discussies, zich aansluiten bij een politieke partij) dan studenten uit Australië en Noord Europa. Ze suggereren dat dit mogelijk komt doordat democratie en stabiliteit als vanzelfsprekend worden genomen in de laatgenoemde gebieden.

• Studenten zijn over het algemeen meer geneigd om deel te nemen aan sociale bewegingen (ecologische, derde wereld, mensenrechten groepen) dan aan conventionele politieke activiteiten zoals lid worden van een politieke partij of deelnemen aan politieke discussies.

• Een open klas klimaat waarin de studenten het gevoel hebben dat ze van mening mogen verschillen met de leerkracht voorspelde maatschappelijke kennis in 2/3de van de landen (Amerika en alle West-Europese landen)

• Deelname aan een leerlingen of schoolraad is een voorspeller van meer maatschappelijke kennis in de helft van de landen.

• Een peer cultuur waarbij onderwijs prestaties negatief worden beoordeeld en er veel met vrienden ’s avonds wordt rondgehangen heeft een negatieve invloed op maatschappelijk kennis en burgerschapsvorming

• Vrouwen steunen vrouwenrechtenorganisaties meer dan mannen en immigranten hebben een positievere attitude dan autochtonen ten aanzien van migranten.

Referentie

Torney-Purta, J. (2002). The School’s Role in Developing Civic Engagement: A Study of Adolescents in Twenty-Eight Countries. Applied Developmental Science, 6(4), 203–212.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Artikel