The spatial and social context of television-viewing adolescents
Auteurs
Adriaens, Fien, Van Damme, E., & Courtois, C. (2011).

Abstract
Nederlands
Televisiekijken is, ondanks dat huishoudens ‘media-rijker’ zijn dan ooit te voren, nog steeds de populaire vorm van mediagebruik onder jongeren. In deze studie wordt gekeken naar de sociale en ruimtelijke dimensies van televisiekijken, aan de hand van de Uses and Grafitications-methode, waarbij in het bijzonder wordt gekeken naar gender. Door deze insteek is het onderzoek vernieuwend. Jongeren in de leeftijd van 14-19 zijn bevraagd via een survey (N=1555) en een zestal focusgroepen (N=34). Uit de resultaten komt naar voren dat steeds meer jongeren een televisie voor zichzelf hebben (jongens vaker dan meisjes) maar dat desondanks de meerderheid de voorkeur blijft geven aan tv-kijken binnen een sociale context. Qua uses en grafications scoren meisjes hoger op ‘escapisme’ en ‘exploratie’ en jongens hoger op ‘sociale inclusie’. Communicatie over televisie speelt nog steeds een grote rol in dagelijks contact tussen de jongeren en zijn/haar familieleden en vrienden. Hierin zijn meisjes communicatiever dan jongens. Onderwijsvorm speelt geen significante rol in het verklaren van verschillen.
Engels
This paper studies television-viewing adolescents within their spatial and social context, using the Uses and Gratifications approach as a typology of uses. Because previous research suggested the importance of gender-based differences in both the frequency of watching TV and of content preferences, but lacked an examination of the social-and spatial-viewing contexts for boys and girls, respectively, a specific emphasis is placed on gender. Results were obtained by means of both quantitative and qualitative methods. Despite an increased privatization of television access, which is more obvious for boys than for girls, teenagers still prefer to watch TV in the domestic environment of the living room where social interaction and television-centered communication are prevalent. Overall, social interaction about television programs yields more satisfied viewers in terms of four gratification items: exploration, amusement, social inclusion and escapism
Referentie
Adriaens, Fien, Van Damme, E., & Courtois, C. (2011). The spatial and social context of television-viewing adolescents. POETICS, 39(3), 205–227.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISSN
0304-422X
Trefwoorden
Mediagebruik; mediabezit