The Up‐ and Downside of Dual Identity: Stereotype Threat and Minority Performance.

Auteurs

Baysu, G., & Phalet, K. (2019).

 PDF-versie

Abstract

Onderzoek naar sociale identiteit en acculturatie gaat doorgaans over de voordelen van een duale identiteit voor minderheden hun adaptatie. Gebaseerd op stereotype threat onderzoek, vertrekt dit onderzoek vanuit het idee dat een duale identiteit (1) voordelig kan zijn binnen contexten met een lage bedreiging en (2) een hoge kost kan hebben binnen contexten waar de bedreiging hoog is. Vanuit een twee delig veldonderzoek in scholen waar stereotype threat geïnduceerd werd en door studenten met een buitenlandse herkomst (Studie 1: N = 174, Studie 2: N = 735) ad random onder te verdelen in een context waar een hoge bedreiging was (door etniciteit saillant te maken) tegenover een controle context, vooraleer ze de test afnamen. De resultaten zijn in lijn met de vooropgestelde verwachtingen in verband met de voordelige uitkomsten van een duale identiteit binnen contexten met een lage bedreiging: jongeren die zich duaal identificeren presteerden beter en hadden een hoger zelfvertrouwen dan jongeren die zich op een andere wijze identificeren binnen de controle context, terwijl het voordeel van een duale identiteit verdween binnen een bedreigde context (studie 1). In lijn met de verwachte kosten van een duale identiteit binnen contexten met een hoge bedreiging, rapporteerden jongeren die zich duaal identificeren meer angst (studie 1) en presteerden ze slechter (studie 2) binnen de context met een hoge bedreiging in vergelijking tot de controle context. De bevindingen van dit experiment suggereren dat duale identiteiten enerzijds bevorderlijk, maar anderzijds ook nadelig kunnen zijn voor de prestatie van jongeren met een buitenlandse herkomst, afhankelijk van de mate waarin binnen een academische context sprake is van stereotype threat.

Social identity and acculturation research mostly documents benefits of dual identity for immigrant minorities’ adaptation. Drawing on stereotype threat research, we argue that dual identity can be (1) beneficial in low‐threat contexts and (2) costly in high‐threat contexts. Two field experiments in schools induced stereotype threat by randomly assigning minority students (Study 1: N = 174, Study 2: N = 735) to stereotype threat (making ethnicity salient) versus control conditions before taking a test. We assessed dual identity as dual commitments to (combined) minority and majority cultures. In support of the predicted benefits of dual identity in low‐threat contexts, dual identifiers outperformed and had higher self‐esteem than did otherwise‐identified students in the control condition, while the advantage of dual identity disappeared in the threat condition (Study 1). In support of the predicted costs of a dual identity in high‐threat contexts, dual identifiers reported more anxiety (Study 1) and performed worse (Study 2) in the threat condition compared to the control condition. These experimental findings suggest that dual identities may either help or hinder minority performance depending on stereotype threat in academic contexts.

Referentie

Baysu, G., & Phalet, K. (2019). The Up‐ and Downside of Dual Identity: Stereotype Threat and Minority Performance. Journal of Social Issues, 75(2), 568‐591.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1111/josi.12330