Tienertijd. Communicatie, opvoeding en welzijn in context: 10- tot 18-jarigen, ouders en leerkrachten bevraagd.
Auteurs
Van den Bergh, B., Ackaert, L. & De Rycke, L. (Eds.) (2003).

Abstract
In het boek vormt de relatie tussen tieners, opvoeders en maatschappij de rode draad. De beleving van tieners in diverse ‘opvoedende’ contexten staat centraal. De wijze waarop zij – via communicatie en opvoeding – de omgang met belangrijke anderen thuis en in school ervaren wordt in kaart gebracht. Het belang van deze omgang voor het welzijn van tieners wordt toegelicht en ter discussie gesteld. Zowel de belevingen van tieners als de belevingen van ouders en leerkrachten komen in aan bod. Het boek is van ‘binnenuit opgebouwd’. In de eerste hoofdstukken komt een analyse van de leefsituatie in het gezin – de microcontext – aan bod. Nadien staat een analyse van klas en school – de mesocontext – centraal en tot slot worden op een specifieke wijze een aantal elementen van de macrocontext geanalyseerd. Een historisch analyse van de ‘pedagogisering’ van de maatschappij en een meta-theoretisch model voor ‘ontwikkeling’ vormen samen met een beschrijving van het onderzoeksopzet de wegwijzer voor de hoofdstukken waarin de onderzoeksresultaten belicht worden. De hoofdstukken die losstaan van het empirisch onderzoek, betreffen hoofdstukken 3 en 12. In Hoofdstuk 3 worden een aantal voor- en nadelen over het gebruik van pc’s bij bevraging van tieners geschetst. Hoofdstuk 12 brengt een demografische analyse vanuit het perspectief van kinderen wat, gezien het gebruikelijke ‘huishouden’ – perspectief vernieuwend is. Tot slot worden in hoofdstuk 13 de belangrijkste resultaten samengevat en kritisch beschouwd, vnl. tegen de achtergrond van de ‘pedagogisering’ van de samenleving. Heel wat hoofdstukken eindigen met beleidssuggesties
Referentie
Van den Bergh, B., Ackaert, L. & De Rycke, L. (Eds.) (2003). Tienertijd. Communicatie, opvoeding en welzijn in context: 10- tot 18-jarigen, ouders en leerkrachten bevraagd. Antwerpen: Garant.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Reader
ISBN
90-441-1359-3
Trefwoorden
Communicatie, depressiesymptomen, echtscheiding, gezin, kindbeeld, kindperspectief, leerkrachten, onderwijs, ontwikkeling, opvoeding, ouderperspectief, ouders, schoolbeleving, tieners, tijdsbesteding, tijdsdruk, welzijn, zelfwaardering