Tijdsbesteding en taakbelasting van leerkrachten basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen. Samenvatting en beleidsaanbevelingen.

Auteurs

Ver Heyen, W., Lamberts, M., Mertens, E., Henderickx, E., Janvier, R. & De Prins, P. (2003).  

 PDF-versie

Abstract

In 1991 bestudeerde het Hoger Instituut voor de Arbeid op vraag van het departement Onderwijs van de Vlaamse overheid de tijdsbesteding en taakbelasting van leerkrachten in het basis- en secundair onderwijs. Gedurende het voorbije decennium is het onderwijslandschap verder geëvolueerd, het beroep van leerkracht veranderd, de relatie met leerlingen en ouders gewijzigd, hebben nieuwe onderwijsvormen hun intrede gedaan, heeft ICT een belangrijke plaats verworven,… In dit onderzoeksrapport wordt er nagegaan hoe het gesteld is met en welke invloed deze veranderingen hebben op tijdsbesteding en taakbelasting van leerkrachten, waarbij het onderzoek van 1991 in 2001 herhaald werd. Deze paper biedt een samenvatting van de belangrijkste onderzoeksresultaten en een overzicht van beleidsaanbevelingen, geformuleerd op basis van de onderzoeksresultaten.

Onderzoeksfiche

Referentie

Ver Heyen, W., Lamberts, M., Mertens, E., Henderickx, E., Janvier, R. & De Prins, P. (2003). Tijdsbesteding en taakbelasting van leerkrachten basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen. Samenvatting en beleidsaanbevelingen. Onuitgegeven onderzoeksrapport, K.U. Leuven, HIVA & UA, UAMS.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Basisonderwijs, secundair onderwijs, taakbelasting, tijdsbesteding