Towards a more telling way of understanding early school leaving.

Auteurs

Hodgson, D. (2007).

 PDF-versie

Abstract

Dit artikel van een Australische onderzoeker baseert zich op vijf interviews met jongeren (14-16 jaar, alleen jongens) die onlangs voortijdig hun school hebben verlaten. Het artikel sluit aan bij eerder kwalitatief onderzoek naar dit thema waarin geprobeerd wordt het traject wat voorafgaat aan het schoolverlaten in kaart te brengen. De auteur beschouwt, en illustreert dit met data, schoolverlaten als een institutioneel en relationeel proces waarin studenten verdreven worden naar de marges van de school, hetgeen contrasteert met het beeld van vroegtijdig schoolverlaten als een rationele keuze van het individu.

Referentie

Torrance, K. (1995). Kindercultuur en de rol van ouders. Jeugd en samenleving, 4, 179 – 19Hodgson, D. (2007). Towards a more telling way of understanding early school leaving. Issues in Educational Research, 17(1), 40-59.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

ISSN 1837-6290 (Online)

Trefwoorden

Kansenongelijkheid; secundair onderwijs; probleemgedrag; schoolloopbanen