Track choice, school engagement and feelings of perceived control at the transition from primary to secondary school.
Auteurs
Boone, S., & Demanet, J. (2020).

Abstract
De overgang van de lagere naar de middelbare school wordt gezien als een cruciale fase in de schoolcarrière van leerlingen. Veranderingen in de schoolomgeving hebben een negatieve impact op de gepercipieerde controle en betrokkenheid van leerlingen. Nochtans is er tot nu toe weinig aandacht besteed aan de rol van het begin van capaciteitsgroepering hierin, wat vaak samenvalt met de start van het secundair onderwijs. Onderzoek toont aan dat studenten in niet-academische trajecten een lager niveau van gepercipieerde controle en betrokkenheid vertonen. In dit onderzoek onderzoeken we de relatie tussen de keuze van leerlingen voor een bepaald traject en het gevoel van gepercipieerde controle en gedrags- en cognitieve betrokkenheid voor de overgang naar het middelbaar onderwijs. Stapsgewijze multilevel regressiemodellen werden uitgevoerd op basis van data verzameld bij studenten in het laatste jaar lager onderwijs in 36 scholen in Antwerpen en Gent (Vlaanderen, België) in mei-juni 2016. De resultaten tonen aan dat leerlingen die aangaven het middelbaar onderwijs te starten in niet-academische trajecten lagere niveaus van gepercipieerde controle en gedrags- en cognitieve betrokkenheid vertonen dan studenten die aangaven het middelbaar onderwijs te starten in een academisch traject. Verdere analyse suggereert dat de beoordelingen van leerkrachten van de competentie van studenten een belangrijke rol spelen in het verklaren van deze verschillen op basis van toekomstige trajectkeuze – in relatie tot gepercipieerde controle en gedragsmatige ontkoppeling, dit effect wordt vastgesteld zonder rekening te houden met de feitelijke competentie van leerlingen. Deze studie toont aan dat verschillen in gepercipieerde controle en betrokkenheid volgens trajecten ontstaan in de lagere school, en dat leerkrachten op de lagere school een belangrijke rol spelen bij het labelen van studenten op basis van hun toekomstige carrière.
The transition from primary to secondary education is regarded as a crucial phase in pupils’ school careers. Changes in the school environment have a negative influence on pupils’ perceived control and engagement. However, until now little attention has been devoted to the role of the onset of ability grouping therein, which often coincides with the start of secondary education. Research has shown that students in non‐academic tracks display lower levels of perceived control and engagement. In this study we examine the relation between pupils’ prospective track choice and feelings of perceived control and behavioural and cognitive engagement before the transition to secondary education. Stepwise multilevel regression models were run on data collected from pupils in their last year of primary education in 36 schools in the cities of Antwerp and Ghent (Flanders, Belgium) in May–June 2016. The results show that pupils who indicated that they would start secondary education in non‐ academic tracks displayed lower levels of perceived control and behavioural and cognitive engagement than pupils who indicated that they would start in an academic track. Further analyses suggest that teacher assessments of pupils’ competence play an important role in explaining these differences according to prospective track choice—with regard to perceived control and behavioural disengagement, this effect is established net of students’ actual competence. This study demonstrates that differences in perceived control and engagement according to track originate in primary education, and that primary school teachers play a vital part in labelling students according to their future careers.
Referentie
Boone, S., & Demanet, J. (2020). Track choice, school engagement and feelings of perceived control at the transition from primary to secondary school. British Educational Research Journal.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1002/berj.3606
Trefwoord(en)
Onderwijs; schoolbetrokkenheid; leerkracht beoordelingen; opvolgen; overgang naar de middelbare school