Track Position, Futility Culture, and Involvement With Paid Work: Investigating the Correlates of Lower-Track Students’ Involvement with Part-Time Employment in Flanders.
Auteurs
Van Houtte, M., & Stevens, P. A. J. (2016).

Abstract
Deze studie onderzoekt in Vlaanderen (België) of deeltijds werken tijdens het schooljaar vaker voorkomt bij zwakkere studie richtingen dan in hogere, en of dit verklaard kan worden door een antischool cultuur en / of het minder veeleisende karakter van dergelijke richtingen. Daarnaast onderzoekt de studie of de hogere neiging om te mislukken en de school te verlaten in zwakkere studie richtingen geassocieerd is met het feit dat de zwakkere studenten meer deeltijds werken. Multilevel analyses van 6.373 leerlingen in 44 scholen uit het secundair onderwijs tonen aan dat een school futiliteit cultuur de hogere participatie aan betaald werk van studenten uit zwakkere richtingen verklaard in plaats van het veeleisende karakter van de school. De resultaten tonen geen relatie tussen de werkgelegenheid van leerlingen met het al dan niet uitvallen. Toch, geven studenten die deeltijds werken minder aan dat ze van plan zijn om hun middelbare school af te ronden.
Referentie
Van Houtte, M., & Stevens, P. A. J. (2016). Track Position, Futility Culture, and Involvement With Paid Work: Investigating the Correlates of Lower-Track Students’ Involvement with Part-Time Employment in Flanders. Sociological Inquiry, 86(3), 372–399. http://doi.org/10.1111/soin.12115
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Journal Article