Traditioneel pestgedrag versus cyberpesten: een verkennende analyse van zelfgerapporteerd dader- en slachtofferschap.

Auteurs

Van Damme, A., Pauwels, L., & Van Gampelaere, M. (2013).

 PDF-versie

Abstract

Deze bijdrage bestudeert het fenomeen pestgedrag onder leerlingen uit de tweede graad van het secundair onderwijs. Hoewel pestgedrag een oud en wijdverspreid fenomeen is, hebben studies pas de laatste jaren aandacht voor nieuwe verschijningsvormen van pestgedrag: cyberpesten is de overkoepelende term voor een reeks van pesterijen die via hedendaagse technologische middelen verloopt zoals de GSM, chatkanalen, e-mail… In deze bijdrage onderzoeken we het voorkomen van klassieke vormen van pesten en cyberpesten op basis van een grootschalige zelfrapportagestudie te Gent. De resultaten tonen aan dat onder de klassieke vormen van pestgedrag relationeel pesten meer voorkomt dan de andere traditionele vormen van pesten. Voor wat cyberpesten betreft werd een onderscheid gemaakt tussen direct en indirect cyberpesten. De analyses van zelfgerapporteerd daderschap en slachtofferschap wijzen er op dat verbaal direct cyberpesten het vaakst wordt gerapporteerd. Bij indirect pesten wordt beledigingen het vaakst gerapporteerd. Er bestaat tevens een sterke correlatie tussen zelfgerapporteerd daderschap en slachtofferschap voor klassiek en cyberpesten. Desalniettemin kunnen verschillende subgroepen worden onderscheiden.

This contribution examines the phenomenon of bullying among pupils in the second stage of secondary education. While bullying is a long-known and widespread phenomenon, studies have only in recent years paid attention to new forms of bullying: cyber bullying is the general term for a series of bullying that are executed through contemporary technological devices such as mobile phones, chat rooms, email, … In this contribution we investigate the occurrence of classical forms of bullying and cyber bullying on the basis of a self-report study that was conducted in Ghent. The results show that among the traditional forms of bullying relational bullying occurs more frequently than the other traditional forms of bullying. Concerning cyber bullying, a distinction was made between direct and indirect cyber bullying. The analyses of self-reported offending and victimization indicate that direct verbal bullying is most often reported. Among the different types of indirect cyber bullying denigration is most often reported. There appears to be a strong correlation between self-reported offending and victimization for traditional bullying and cyber bullying. Nevertheless, different subgroups can be distinguished.

Referentie

Van Damme, A., Pauwels, L., & Van Gampelaere, M. (2013). Traditioneel pestgedrag versus cyberpesten: een verkennende analyse van zelfgerapporteerd dader- en slachtofferschap. Panopticon, 34(6), 448-472

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoord(en)

Cyberpesten, daderschap, slachtofferschap, zelfrapportage, klassiek pestgedrag