Transition in participation in sport and unstructured physical activity for rural living adolescent girls.

Auteurs

Eime, R. M., Payne, W. R., Casey, M. M. & Harvey, J.T. (2010). 

 PDF-versie

Abstract

In dit tijdschriftartikel wordt een onderzoek voorgesteld naar de lichaamsbeweging van adolescente meisjes, daar lichaamsbeweging belangrijk is voor een goede gezondheid. In het artikel wordt vast gesteld dat sportparticipatie in landelijke gebieden lager is in vergelijking met stedelijke gebieden en dat lichaamsbeweging sterk verminderd gedurende de adolescentie, in het bijzonder voor meisjes. In het artikel wordt gesteld dat het aannemelijk is dat deze daling gerelateerd is aan het aantal levenstransities die gedurende de adolescentie plaats vinden. Deze kwalitatieve studie onderzocht de visie van actieve landelijke meisjes ten opzichte van de factoren die hun sport en lichaamsbeweging beïnvloeden, gebruik makend van een sociaal ecologisch model. Zevenentwintig meisjes met een leeftijd van 16 tot 17 jaar oud uit vier scholen, namen deel aan semi-gestructureerde focusgroepen. Inhouds- en thematische analyse werd uitgevoerd op letterlijk uitgeschreven transcripties, gebruik makend van het programma NVivo. Uit de resultaten blijkt dat de meisjes ervan genoten om deel te nemen aan clubsporten met vrienden in de buurt en zij gaven aan te leven in gemeenschappen waar participatie aan sport een belangrijke vorm was van sociale interactie. Hun wens om te slagen op school was echter een belangrijke factor die hun sportparticipatie beïnvloedde en ertoe leidde dat zij hun engagement in een gestructureerde sportclub inruilden voor een meer flexibele, maar sociaal geïsoleerde individuele activiteit.

Physical activity (PA) is important for lifelong health; however, participation is lower in rural compared with metropolitan areas and declines during adolescence, particularly for girls. It is likely that this decline is related to the number of life transitions that occur during adolescence. This qualitative study examined the views of active rural living girls regarding the factors affecting their sport and PA participation, using the socioecological model. Twentyseven girls aged 16–17 from four schools participated in semi-structured focus group discussions. Content and thematic analysis was conducted from verbatim transcripts using NVivo. The girls enjoyed involvement in community club sport with friends and they reported living in communities where participation in sport was a major form of social interaction. However, the desire to succeed educationally was a critical factor affecting their participation in sport and PA and influenced their movement from structured club sport to more flexible, but socially isolated individual activities. It is recommended that future longitudinal research should track rural living adolescent females as they complete secondary school, in order to better understand the influence of educational priorities upon sport and PA participation and to identify practical strategies for both schools and community organizations to foster continuing participation throughout this crucial period of life transition.

Referentie

Eime, R. M., Payne, W. R., Casey, M. M. & Harvey, J.T. (2010). Transition in participation in sport and unstructured physical activity for rural living adolescent girls. Health Education Research, 25(2), 282-293

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel