Triple Spirals? A Three-Wave Panel Study on the Longitudinal Associations Between Social Media Use and Young Individuals’ Alcohol Consumption.
Auteurs
Geusens, F., & Beullens, K. (2020)

Abstract
The present longitudinal study (N = 596, Mage at baseline = 16.96, SD =.78) combines an interdependent social media effects approach with Slater’s reinforcing spirals model. As such, it is the first study to test a triple spiral between self-sharing of and exposure to alcohol-related content on social media, self-sharing and drinking behavior, and exposure and drinking behavior. We thereby differentiate between within-level and between-level relationships using a random intercepts crosslagged panel model (RI-CLPM). The results indicate that there is a positive significant relationship between sharing, exposure, and consumption at the between-person level: Across waves, individuals who reported higher alcohol consumption also reported more frequent self-sharing, and those who reported more frequent self-sharing also reported more frequent exposure. Within-person change in self-sharing, exposure, and consumption are associated cross-sectionally, but these relationships do not endure over time. These results demonstrate that alcohol-related communication on social media effects may reflect a subgroup of heavy drinking adolescents who also share about their drinking behavior.
De huidige longitudinale studie (N = 596, Mleeftijd = 16,96, SD = 0,78) combineert een interdependente sociale media-effect benadering met Slater’s reinforcing spirals model. Het is de eerste studie die een drievoudige spiraal test tussen self-sharing van en blootstelling aan alcoholgerelateerde inhoud op sociale media, self-sharing en drinkgedrag, en blootstelling en drinkgedrag. We maken daarbij onderscheid tussen relaties binnen en tussen niveaus met behulp van een random intercepts crosslagged panel model (RI-CLPM). De resultaten geven aan dat er een positieve significante relatie bestaat tussen sharing, blootstelling en consumptie tussen verschillenden personen: over de onderzoeksgolven heen gaven personen die een hoger alcoholgebruik apporteerden ook vaker selfsharing aan, en degenen die vaker self-sharing rapporteerden meldde ook vaker blootstelling. Verandering binnen de persoon in self-sharing, blootstelling en consumptie zijn crossectioneel gerelateerd aan elkaar, maar deze relaties zijn niet blijvend doorheen de tijd. Deze resultaten tonen aan dat alcoholgerelateerde communicatie over de effecten van sociale media een afspiegeling kan zijn van een subgroep van zwaar drinkende adolescenten die ook vertellen over hun drinkgedrag.
Referentie
Geusens, F., & Beullens, K. (2020). Triple Spirals? A Three-Wave Panel Study on the Longitudinal Associations Between Social Media Use and Young Individuals’ Alcohol Consumption. Media Psychology.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
doi: 10.1080/15213269.2020.1804404
Trefwoord(en)
Alcohol, sociale media, middelengebruik, media effecten, adolescenten, studenten