Turning likes into lifts : understanding how adolescents experience fitfluencer content and the opportunities it offers them
Auteurs
de Brabandere, M., Vanwesenbeeck, I., & Hudders, L. (2025)

Abstract
Het huidige onderzoek naar fitfluencers en fitspiration content is meestal kwantitatief en benadrukt de negatieve impact ervan, waarbij de kansen over het hoofd worden gezien. Adolescenten, die een belangrijke en delicate ontwikkelingsperiode doormaken, zijn grotendeels onderbelicht in onderzoek naar fitfluencers en fitspiration. In combinatie met het feit dat meer dan 80% van de adolescenten in de wereld niet voldoende lichamelijk actief is, is er meer onderzoek nodig naar hoe fitfluencers de geestelijke en lichamelijke gezondheid van adolescenten positief kunnen beïnvloeden. Door middel van 20 semi-gestructureerde diepte-interviews met adolescenten (in de leeftijd van 14-18 jaar) onderzoekt dit onderzoek hun ervaringen met fitfluencers en de rol die deze spelen in hun mentale en fysieke gezondheid, en welke mogelijkheden fitfluencers bieden om adolescenten positief te beïnvloeden. Adolescenten rapporteerden minimale negatieve gevolgen van fitfluencers en ervaren meer motivatie dan demotivatie. Vier belangrijke mogelijkheden – informatie, authenticiteit, bruikbare inhoud en entertainment – stimuleerden de motivatie om te bewegen en maken het uiterlijk en de levensstijl van fitfluencers beter haalbaar en beter te relateren. Deze resultaten kunnen een leidraad zijn voor toekomstig onderzoek naar hoe fitfluencers adolescenten positief kunnen beïnvloeden.
Current research on fitfluencers and fitspiration content is mostly quantitative and emphasizes its negative impact, overlooking its opportunities. Adolescents, who are undergoing an important and delicate developmental period, are largely understudied in research on fitfluencers and fitspiration. Combined with more than 80% of the world’s adolescents not being sufficiently physically active, more research is needed on how fitfluencers may positively impact adolescents’ mental and physical health. Through 20 semi-structured in-depth interviews with adolescents (aged 14-18), this study explores their lived experiences with fitfluencers and the role these play in their mental and physical health, and which opportunities fitfluencers offer to positively impact adolescents. Adolescents reported minimal negative consequences of fitfluencers and experience more motivation than demotivation. Four main opportunities-information, authenticity, actionable content, and entertainment-incited motivation to exercise and make fitfluencers’ appearance and lifestyle more attainable and relatable. These results can guide future research on how fitfluencers can positively affect adolescents.
Referentie
de Brabandere, M., Vanwesenbeeck, I., & Hudders, L. (2025). Turning likes into lifts : understanding how adolescents experience fitfluencer content and the opportunities it offers them. INTERNATIONAL JOURNAL OF QUALITATIVE STUDIES ON HEALTH AND WELL-BEING, 20(1). https://doi.org/10.1080/17482631.2025.2467520
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
Trefwoord(en)
fitfluencer, adolescenten, geestelijke gezondheid, beweging, kansen, gepercipieerde doeltreffendheid, lichaamsbeeld, depressie, beweging, aantal