Uit de kast op school: de schoolloopbanen en schoolervaringen van holebi en heteroleerlingen in het Vlaams secundair onderwijs.

Auteurs

Aerts, S. (2013).

 PDF-versie

Abstract

De sociale ongelijkheid in het onderwijs is nog steeds erg hoog, zeker in Vlaanderen. Een groep die in dit kader in internationaal onderzoek nog maar recent op de voorgrond treedt, en in Vlaanderen in dit verband nauwelijks is bestudeerd, zijn holebi-jongeren. Dit proefschrift wil een beeld schetsen van de verschillen en gelijkenissen in schoolloopbanen en -ervaringen tussen holebi- en heteroleerlingen in Vlaamse secundaire scholen. Daarnaast gaan de onderzoekers op zoek naar mogelijke verklaringen voor deze bevindingen, en dit zowel met behulp van kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethodes. Het kwantitatieve luik van dit proefschrift is gebaseerd op data die verzameld werden in het kader van het Zzzip@Youth project. Op basis van deze kwantitatieve data ontdekte het onderzoek dat vooral lesbische en biseksuele meisjes een kwetsbare positie innemen in het Vlaams secundair onderwijs. Deze bevindingen worden gestaafd in het kwalitatieve luik. De kwalitatieve gegevens werden verkregen door middel van diepte-interviews (n=1745).

Referentie

Aerts, S. (2013). Uit de kast op school: de schoolloopbanen en schoolervaringen van holebi en heteroleerlingen in het Vlaams secundair onderwijs. Gent: Ugent.

Taal

Nederlands, Engels

Publicatievorm

Doctoraatsthesis

Trefwoorden

Gender, holebi, kansenongelijkheid, diversiteit, secundair onderwijs, schoolwelbevinden