Unravelling gender composition effects on rule-breaking at school: a focus on study attitudes.
Auteurs
Demanet, J., Vanderwegen, P., Vermeersch, H., Van Houtte M. (2013).

Abstract
Eerder onderzoek naar de gevolgen van gender samenstelling in scholen focuste zich meestal op sociaal- emotioneel welbevinden en prestaties, terwijl academische attitudes van leerlingen en gedragsresultaten – onder meer wangedrag op school – minder bestudeerd zijn. Dit onderzoek veronderstelt dat wanneer jongens school lopen waar er een hoger percentage meisjes is, zij deze positieve studiementaliteit over kunnen nemen, waardoor ze minder wangedrag vertonen. Omgekeerd hebben meisjes die school lopen op een school met een hoger percentage jongens meer kans om wangedrag te vertonen doordat ze de negatieve studiementaliteit kunnen overnemen. Er wordt gebruik gemaakt van een multi level regressie analyse, bestaande uit 5961 meisjes en 5638 jongens uit 81 scholen. Hieruit bleek dat zowel jongens als meisjes een grotere studiementaliteit bezitten en minder wangedrag vertonen wanneer ze op een school zitten waar het percentage meisjes hoger is dan jongens.
Publicaties op basis van hetzelfde onderzoek
Demanet, J. (2013). We don’t need no education! A multilevel inquiry into the compositional and cultural school determinants of school misconduct. Gent: Ugent.
Demanet, J., van Houtte M. (2013). Grade retention and its association with school misconduct in adolescence: a multilevel approach. School effectiveness and school improvement, 24, (4) 417-434
Referentie
Demanet, J., Vanderwegen, P., Vermeersch, H., Van Houtte M. (2013). Unravelling gender composition effects on rule-breaking at school: a focus on study attitudes. Gent: Ugent.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Gender, leerproblemen, probleemgedrag, secundair onderwijs, studieprestaties