Veilige hechting met ouders, leerkrachten en school, sociale cohesie op school en etnische vooroordelen bij Vlaamse jongeren.
Auteurs
Vervaet, R., Van Houtte, M., Stevens, P.A.J. (2017).

Abstract
Als gevolg van de wereldwijde migratieprocessen, zijn ook de scholen in Vlaanderen meer etnisch divers geworden. Rekening houdend met het ontbreken van onderzoek naar determinanten van etnische vooroordelen bij Vlaamse leerlingen en Bowlby’s hechtingstheorie, wil deze studie het belang van enerzijds het individuele gevoel van hechting en anderzijds de sociale cohesie op school bij Vlaamse leerlingen uit het secundair onderwijs onderzoeken. Bovendien worden etnische schoolcompositie en leerlingenkenmerken die eerder gerelateerd werden aan etnische vooroordelen, mee in rekening gebracht. Er wordt gebruikgemaakt van de data van het Racisme en Discriminatie in Secundaire Scholen-onderzoek (RaDiSS 2), verzameld aan de hand van papieren vragenlijsten bij 2.058 leerlingen en 669 leerkrachten, verspreid over 48 Vlaamse secundaire scholen. Deze studie toont aan dat het individuele gevoel van veilig gehecht te zijn, geassocieerd wordt met minder etnische vooroordelen: Vlaamse jongeren die zich gesteund voelen door hun ouders, leerkrachten en school zijn minder etnisch bevooroordeeld. Bovendien lijkt sociale cohesie binnen een school samen te hangen met minder vooroordelen bij Vlaamse leerlingen.
Referentie
Vervaet, R., Van Houtte, M., Stevens, P.A.J. (2017). Veilige hechting met ouders, leerkrachten en school, sociale cohesie op school en etnische vooroordelen bij Vlaamse jongeren. Sociologos, 38(1-2): 98-119.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Etnische vooroordelen, veilige hechting, sociale cohesie, Vlaamse leerlingen