Verschillende wegen naar ‘Leren en Werken’: een exploratief kwalitatief Onderzoek.
Auteurs
De Boeck, A., Van Droogenbroeck, F., & De Coninck, E. (2015).

Abstract
In Vlaanderen kunnen jongeren vanaf 15 jaar overstappen van het voltijds onderwijs naar ‘Leren en
Werken’, een deeltijds stelsel waarin theorie gecombineerd wordt met een praktijkopleiding buiten
de schoolmuren. Het profiel van vele leerlingen in dit stelsel – schoolse achterstand, chaotisch
schoolparcours, lagere sociaaleconomische status – doet vermoeden dat het niet enkel gaat over
jongeren die op een bewuste manier hebben gekozen om al werkende een beroep aan te leren, maar
ook over kwetsbare jongeren voor wie het voltijds onderwijs geen perspectief meer biedt. Om een
beter zicht te krijgen op de toeleiding van jongeren naar Leren en Werken namen we kwalitatieve
diepte-interviews af bij 47 respondenten. Zij blijken allesbehalve een homogene groep te vormen. Op
basis van eerder onderzoek en onze eigen verkennende analyses schetsen we de diversiteit in hun
toeleidingstrajecten, en identificeren we een aantal constellaties van persoons- en contextgebonden
factoren die maken dat jongeren de overstap maken naar Leren en Werken. Het spanningsveld tussen
jongeren die vanuit een ‘positieve keuze’ intreden in het deeltijds onderwijs en jongeren bij wie er
eigenlijk weinig sprake was van een keuze, maar eerder van een ‘negatieve selectie’, komt duidelijk
naar voor.
Referentie
De Boeck, A., Van Droogenbroeck, F., & De Coninck, E. (2015). Verschillende
wegen naar ‘Leren en Werken’: een exploratief kwalitatief Onderzoek. Tijdschrift
voor Jeugd en Kinderrechten, 1, 20-37.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel