Voltooid verleden tijd? Het verband tussen kennis over de nazi-genocide en democratische attitudes bij adolescenten in Brussel.

Auteurs

Kavadias, D. (2004).  

 PDF-versie

Abstract

In dit onderzoek wordt nagegaan of er een invloed is van de feitelijke kennis die men heeft over de holocaust op de mate van etnocentrisme en antidemocratie op basis van surveygegevens van Nederlandstalige en Franstalige Brusselse scholieren uit de laatste graad van het secundair onderwijs. Men verwacht soms expliciet, maar vaak impliciet een spill-over van de ratio op de emoties. In het onderzoek wil men nagaan of deze rationalistische veronderstelling opgaat bij adolescenten. De onderzoekers toetsen drie hypotheses. Na het nagaan van de invloed die kennis over de jodenuitroeiing heeft op etnocentrisme en antidemocratie bij leerlingen, gaat men na hoe de socio-economische situatie van een leerling de kennis en attitudes beïnvloedt. Ten derde gaat men het effect van de onderwijsvorm na op kennis en attitudes.

Onderzoeksfiche

Referentie

Kavadias, D. (2004). Voltooid verleden tijd? Het verband tussen kennis over de nazi-genocide en democratische attitudes bij adolescenten in Brussel. Res Publica, 46, (4), 535-554.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Socialisatie, tolerantie