Voor- en naschoolse kinderopvang in de lagere school: resultaten uit het CBGS-onderzoek leefsituatie kinderen.

Auteurs

Van den Bergh, B., Molenberghs, G., Shkedy, Z. & Bruckers, L. (1999).  

 PDF-versie

Abstract

In 1994-1995 voerde het Centrum voor Bevolkings- en Gezinsstudie (CBGS) samen met het Centrum voor Ontwikkelingspsychologie van de K.U.Leuven een onderzoek uit naar de kwaliteit van de leefsituatie en de competentiebeleving van kinderen op lagere schoolleeftijd. In dit werkdocument worden de analyses gepresenteerd die werden uitgevoerd op de vragen over de voor- en naschoolse kinderopvang bij 6- tot 12- jarigen. Het rapport gaat in op kinderopvang, de tevredenheid over kinderopvang en de competentie van kinderen vanuit het perspectief van de kinderen zelf. De andere onderdelen van het rapport baseren zich op de vragenlijsten die van de ouders afgenomen werden. De onderzoekers willen in de eerste plaats nagaan in welke mate de beroepssituatie van de ouders een invloed heeft op verschillende aspecten van voor- en naschoolse kinderopvang, zoals het gebruik, de duur en de tevredenheid. Er worden daarnaast ook verbanden nagegaan tussen (het gebruik van) kinderopvang en variabelen als vrijetijdsbesteding van de kinderen, competentiebeleving van de kinderen, de afstand en het vervoer van en naar school. Ten slotte onderzoekt men of het al dan niet in kinderopvang zijn tijdens het eerste levensjaar een invloed heeft op het gedrag van het kind wanneer het acht of negen jaar is.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van den Bergh, B., Molenberghs, G., Shkedy, Z. & Bruckers, L. (1999). Voor- en naschoolse kinderopvang in de lagere school: resultaten uit het CBGS-onderzoek leefsituatie kinderen. Brussel: CBGS

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Buitenschoolse opvang, socio-economische variabelen, tevredenheid, Vlaanderen, voorschoolse opvang, vrije tijd