Voortijdig schoolverlaten in Vlaanderen: een stand van zaken en een voorstel tot aanpak.
Auteurs
Lamote, C., Van Landeghem, G., Blommaert, M., Nicaise, I., De Fraine, B. & Van Damme, J. (2013).

Abstract
Het artikel betreft een overzicht op basis van analyses eerder publicaties van de Statistische Jaarboeken van het Vlaamse Onderwijs. De auteurs presenteren algemeen cijfermateriaal over vroegtijdige schoolverlaters, gaan in op contextuele en individuele factoren, trekken vergelijkingen met o.a. Nederland, presenteert verwachtingen voor de nabije en minder nabije toekomst en geeft tips aan beleidsmakers. De omvang van de ongekwalificeerde uitstroom uit het secundair onderwijs bedraagt bijna 14%. Dit percentage is de voorbije jaren afgenomen. Toch is er ruimte voor verbetering. In Vlaanderen zijn zeer grote verschillen naargelang de gemeente of stad waar ment woont en/of waarin men school loopt. Er zijn duidelijke verschillen naargelang geslacht, SES en migratieachtergrond, maar de auteurs opteren er voor om vroegtijdig schoolverlaten te zien als een afstemmingsprobleem tussen omgeving en individu. De effecten van vroegtijdig schoolverlaten zijn voor zowel individu als samenleving veelal negatief. De auteurs verwachten dat de ongekwalificeerde uitstroom zal stijgen naarmate de economische crisis en de daarmee gepaarde jeugdwerkloosheid voorbij zal zijn. Gedetailleerde informatie, zo leren andere landen ons, is cruciaal voor het ontwikkelen van succesvolle interventies: het beter monitoren van de risicogroep is een van de voornaamste beleidsaanbevelingen. Er is echter een samenhangend geheel van acties nodig (met overheid, gemeente en school) om het percentage vroegtijdig schoolverlaters de komende jaren te doen dalen.
Referentie
Lamote, C., Van Landeghem, G., Blommaert, M., Nicaise, I., De Fraine, B. & Van Damme, J. (2013). Voortijdig schoolverlaten in Vlaanderen: een stand van zaken en een voorstel tot aanpak. In M. Callens, J. Noppe en L. VAnderleyden (red.), De Sociale Staat van Vlaanderen 2013 (pp.13-60). Peer: Drukkerij Hendrix.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Bijdrage in reader
ISBN
9789040303500
Trefwoorden
Algemene cijfers; schoolloopbanen