Waarom kinderen hun (pleeg)ouders bij een verbod gehoorzamen of juist niet. Een onderzoek naar de innerlijke logica van kinderen.

Auteurs

Doornenbal, J., Okma, K. & Singer, E. (2002).  

 PDF-versie

Abstract

Dit artikel bestudeert het perspectief van kinderen op conflicten met hun (pleeg)ouders. Daartoe zijn zowel pleegkinderen als eigen kinderen, hiermee worden kinderen bedoeld die bij hun biologische ouder(s) wonen, geïnterviewd over alledaagse, gewone strubbelingen die zich tussen alle ouders en kinderen kunnen voordoen. Men tracht hierbij te weten te komen wat pleegkinderen en eigen kinderen gemeen hebben en welke mogelijke verschillen tussen beide groepen gerelateerd zijn aan het overlevingsgedrag van pleegkinderen.

Onderzoeksfiche

Referentie

Doornenbal, J., Okma, K. & Singer, E. (2002). Waarom kinderen hun (pleeg)ouders bij een verbod gehoorzamen of juist niet. Een onderzoek naar de innerlijke logica van kinderen. Pedagogiek, 22, (3), 197-213.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Conflicthantering, ouder-kindrelatie, pleeggezin, pleegkinderen