Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen. Geef je opleiding een STEM. 26ste studie 2011-201

Auteurs

Vandoninck, S., d’Haenens, L. & Ichau, E. (2014). 

 PDF-versie

Abstract

Kinderen groeien op in een voortdurend veranderend medialandschap. Het EU Kids Onlineproject voert sinds 2006 onderzoek naar de online kansen en risico’s voor kinderen. De impact van mobiele media op het internetgebruik en online ervaringen van kinderen werden echter nog weinig onderzocht. Deze studie hanteerde surveys om dit te onderzoeken, gekoppeld aan een kwalitatief onderzoeksgedeelte waaraan, behalve kinderen en jongeren, ook ouders, leerkrachten en leiding van de jeugdbeweging hebben deelgenomen. Uit de resultaten blijkt dat het ‘slaapkamergebruik’ van mobiele media sinds 2010 is toegenomen, wat wijst op een toenemende privatisering van het internetgebruik. Belgische kinderen blijven erg actief op sociale netwerksites: 66% van de 9-16-jarigen heeft een profiel op minstens één sociale netwerksite. 21% van de kinderen zegt alle contactverzoeken te aanvaarden, 55% accepteert verzoeken van ‘vrienden-van-vrienden’. Kinderen komen op het internet ook in aanraking met diverse risico’s, waaronder (cyber)pesten, seksuele beelden, sexting, contact met onbekenden, negatieve user-generated content, en misbruik van persoonlijke gegevens.

Referentie

Vandoninck, S., d’Haenens, L. & Ichau, E. (2014). Net Children Go Mobile. Rapport België. Leuven: KU Leuven.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

ISBN

9789090285108

Trefwoorden

Algemene cijfers, mediagebruik, vorming, vrijetijdsbesteding, welbevinden