Wetenschappelijke vaardigheden voor de toekomst. De eerste resultaten van PISA 2006.

Auteurs

De Meyer, I. (2007).  

 PDF-versie

Abstract

PISA (Programme for International Student Assessment) is een grootschalige, driejaarlijkse internationale studie, die de kennis en vaardigheden van 15-jarigen test. Ze wordt gecoördineerd door de onderwijsministeries van de deelnemende landen, overkoepeld door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). In elke cyclus worden dezelfde drie cognitieve domeinen onderzocht: leesvaardigheid, wiskundige geletterdheid en wetenschappelijke geletterdheid. In elke PISA-cyclus ligt de nadruk op één van deze domeinen en worden de andere in een mindere mate bevraagd. In 2006 nam Vlaanderen voor de derde maal deel aan PISA. Het hoofddomein van PISA 2006 is wetenschappelijke geletterdheid. Ook leesvaardigheid en wiskundige geletterdheid werden getest als bijkomende domeinen. Aan dit derde PISAonderzoek namen 57 landen deel: de 30 OESOlanden en 27 partnerlanden. Voor de eerste keer werd ook informatie verzameld over de attitudes van leerlingen tegenover wetenschappen. Deze brochure biedt een Vlaamse kijk op de eerste resultaten en bevindingen van het derde PISA-onderzoek dat in 2006 werd afgenomen. De Vlaamse resultaten worden in een internationale context weergegeven. Verder worden enkele belangrijke verschillen tussen leerlingen(groepen) in detail belicht (geslacht, thuistaal, geboorteland, sociaal-economische status) en worden – waar dat mogelijk is – de verschillen in prestaties met de vorige PISAcycli gerapporteerd.

Onderzoeksfiche

Referentie

De Meyer, I. (2007). Wetenschappelijke vaardigheden voor de toekomst. De eerste resultaten van PISA 2006. UGent, Vakgroep Onderwijskunde (Gent).

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

ISBN-ISSN

Depotnummer: D/2007/3241/319

Trefwoorden

Diversiteit, gender, non-cognitieve waarden en vaardigheden, secundair onderwijs, studieprestaties