What is it worth? An empirical investigation into attitudes towards education amongst youngsters following secondary education in Flanders.

Auteurs

Spruyt, B., K. De Keere, G. Keppens, L. Roggemans, F. Van Droogenbroeck (2014)

 PDF-versie

Abstract

Wat
In dit artikel worden attitudes van jongeren ten opzichte van schoolgaan onderzocht. Concreet worden drie verschillende motivaties om naar school te gaan onderzocht: (1) naar school gaan omdat het verplicht is (externe motivatie), (2) naar school gaan omdat het de kans vergroot op een succesvolle carrière of rijkdom (instrumentele motivatie), (3) naar school gaan uit zelfverwezenlijking (intrinsieke motivatie). Daarbij wordt specifieke aandacht besteed aan de relatie tussen de verschillende motivaties om naar school te gaan, verworven kapitaal en het tijdsperspectief.

Methode
De auteurs maken gebruik van lineaire regressieanalyse om sociale verschillen te onderzoeken tussen de verschillende motivaties om naar school te gaan. Daarvoor maken ze gebruik van data afkomstig van het jeugdonderzoeksplatform (JOP 2, 2008). Concreet werden verschillen onderzocht tussen 853 leerlingen uit het secundair onderwijs in Vlaanderen. Enkel jongeren die op het moment van de bevraging les volgden in het secundair onderwijs werden opgenomen in de analyses.

Resultaten
– Slechts een minderheid van de jongeren (<17%) gaat akkoord met stellingen die verwijzen naar externe motivaties om naar school te gaan. De meerderheid van de jongeren steunt stellingen die wijzen op het belang van schoolgaan, zowel instrumenteel als intrinsiek.
– Jongeren die zich goed in hun vel voelen op school en een goede relatie hebben met hun leerkrachten steunen minder stellingen die wijzen op externe motivaties om naar school te gaan. Daarbij weegt een algemeen positief schoolwelbevinden zwaarder door dan een goede leerling-leerkracht relatie.
– Er worden geen verschillen gevonden tussen de onderwijsvormen.
– Er wordt een verband gevonden tussen het tijdsperspectief en de motivatie om naar school te gaan. Jongeren met een tijdsperspectief op de lange termijn zien naar school gaan meer als een investering, ongeacht instrumentele of intrinsieke motivaties.
– Er wordt een verband gevonden tussen verworven economisch kapitaal en de motivatie om naar school te gaan. Vooral jongeren uit gezinnen met veel economisch kapitaal zijn geneigd hun motivatie om naar school te gaan uit te drukken in instrumentele waarden. Daarnaast wordt er een verband gevonden tussen verworven cultureel kapitaal en de motivatie om naar school te gaan. Vooral jongeren uit gezinnen met veel cultureel kapitaal zijn geneigd hun motivatie om naar school te gaan uit te drukken in termen van zelfverwezenlijking.

Referentie

Spruyt, B., K. De Keere, G. Keppens, L. Roggemans, F. Van Droogenbroeck (2014): What is it worth? An empirical investigation into attitudes towards education amongst youngsters following secondary education in Flanders. British Journal of Sociology of Education, (first online)

Taal

Engels

Publicatievorm

Artikel in tijdschrift

Trefwoorden

Kansenongelijkheid