What’s High School Got to do With It?” Secondary School Composition, School-Wide Social Capital and Higher Education Enrollment.

Auteurs

Vandelannote, I., & Demanet, J. (2020).

 PDF-versie

Abstract

Deze studie onderzoekt of de etnische en socio-economische samenstelling van de middelbare school een invloed heeft op de inschrijvingen voor hoger onderwijs en de programmakeuze (niet-universitair hoger onderwijs of universiteit) in een onderwijssysteem dat een scheidingsmodel gebruikt. Het school-breed sociaal kapitaal wordt onderzocht als een onderliggend mechanisme om te verklaren hoe school samenstelling een invloed uitoefent op inschrijvingen voor hoger onderwijs. De resultaten van een logistische multilevel analyse, uitgevoerd op de data van de ‘Interantional Study of City Youth’ (ISCY) van 1131 Vlaamse studenten in 30 scholen, tonen aan dat studenten die ingeschreven zijn in migratie concentratiescholen lagere niveaus van aanwezigheid in het hoger onderwijs hebben, omdat deze scholen geassocieerd worden met een lagere socio-economische samenstelling. School volgen in scholen met een hoge migranten samenstelling en/of hoge socio-economische samenstelling was voordelig voor het volgen van universiteitsprogramma’s. Relaties met klasgenoten van hoge kwaliteit medieerden deze samenstellingseffecten. Bovendien werd een versterkend effect gevonden van leerkracht-student relaties en een bufferend effect van relaties met klasgenoten van hoge kwaliteit, wat dit interessante instrumenten maakt voor onderwijsbeleidsmakers om sociale ongelijkheid te verminderen wat betreft inschrijving in hoger onderwijs en programmakeuze.

This study investigates whether the ethnic and socioeconomic composition of the secondary school affect higher education enrollment and program choice (non-university higher education or university) in an educational system using a separation model. School-wide social capital is investigated as an underlying mechanism to explain how school composition affects higher education enrollment. Results of logistic multilevel analyses, carried out on the International Study of City Youth (ISCY) data of 1131 Flemish students across 30 schools, demonstrated that students enrolled in migrant concentration schools showed lower rates of higher education attendance because these schools were associated with a low socioeconomic composition. Attending high migrant composition schools and/or high socioeconomic composition schools was beneficial to attend university programs. High-quality peer relationships mediated these composition effects. Additionally, a boosting effect of teacher-student relationships and a buffering effect of high-quality peer relations at school were found, rendering these interesting tools for educational policy makers to decrease social inequality in higher education enrollment and program choice.

Referentie

Vandelannote, I., & Demanet, J. (2020). “What’s High School Got to do With It?” Secondary School Composition, School-Wide Social Capital and Higher Education Enrollment. Research in Higher Education.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1007/s11162-020-09617-5

Trefwoord(en)

Inschrijving hoger onderwijs; middelbare school samenstelling; school-breed sociaal kapitaal; onderwijssystemen