When Gender Stereotypes Get Male Adolescents into Trouble: A Longitudinal Study on Gender Conformity Pressure as a Predictor of School Misconduct.
Auteurs
Heyder, A., van Hek, M. & Van Houtte, M. (2020)

Abstract
Wangedrag op school vormt een bedreiging voor onderwijsloopbanen en leren. De huidige studie belicht waarom met name mannelijke adolescenten vatbaar zijn voor wangedrag op school. Kwalitatief onderzoek stelt dat de constructie van mannelijkheid bij adolescente jongens een factor is die hun schoolgedrag drijft. We onderzochten de rol van gevoelde druk om te voldoen aan genderstereotypen om wangedrag op school bij mannelijke en vrouwelijke adolescenten te voorspellen. De gegevens werden aangeleverd door een onderzoek bestaande uit drie golven met meer dan 4200 Vlaamse jonge adolescenten (12-14 jaar). Op drie niveaus gebaseerde groeicurve-modellen toonden dat jongens zich op school meer misdragen dan meisjes. Bovendien voorspelde een sterkere ervaren genderconformiteitsdruk een toename van wangedrag op school bij jongens, maar niet bij meisjes. We concluderen dat wangedrag op school deel uitmaakt van het uitvaardigen van de mannelijke genderidentiteit met nadelige gevolgen voor jongens hun schoolprestaties.
School misconduct is a threat to educational careers and learning. The present study sheds light on why male adolescents in particular are prone to school misconduct. Qualitative research has argued that male adolescents’ construction of masculinity is a factor driving their school misbehavior. We examined the role of felt pressure to conform to gender stereotypes in predicting school misconduct among male and female adolescents. Data were provided by a three-wave panel study encompassing more than 4200 Flemish early adolescents (ages 12–14). Three-level growth curve models showed that male adolescents misbehaved more in school than female adolescents did. Male adolescents also demonstrated a steeper increase in school misconduct than female adolescents. Furthermore, greater felt gender conformity pressure predicted an increase in school misconduct in male adolescents but not in female adolescents. We conclude that school misconduct forms part of an enactment of masculine gender identity with detrimental consequences for male adolescents’ educational achievement.
Referentie
Heyder, A., van Hek, M. & Van Houtte, M. (2020). When Gender Stereotypes Get Male Adolescents into Trouble: A Longitudinal Study on Gender Conformity Pressure as a Predictor of School Misconduct. Sex Roles, Advance Online Publication.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1007/s11199-020-01147-9
Trefwoord(en)
Wangedrag op school, menselijke sekseverschillen, druk tot genderconformiteit, sekserollen, genderidentiteit, gedragsproblemen