Why boys achieve less at school than girls: the difference between boys’ and girls’ academic culture.

Auteurs

Van Houtte, M. (2004).  

 PDF-versie

Abstract

De laatste tijd heeft onderzoek naar geslachtsverschillen in studieresultaten vooral de nadruk gelegd op het minder presteren van jongens in vergelijking met meisjes. Kwalitatief onderzoek in het bijzonder wijst op het belang van de geslachtsspecifieke culturen die adolescenten ervaren. Het doel van dit artikel is het kwantitatief toetsen van de verklaringskracht van de academische cultuur met betrekking tot de geslachtsverschillen in studieresultaten. Er wordt gebruik gemaakt van de gegevens van 3760 leerlingen uit het derde en vierde jaar van het secundair onderwijs in een steekproef van 34 scholen in Vlaanderen (België). Er wordt onderscheid gemaakt tussen algemeenvormende scholen en scholen die technisch en beroepsonderwijs aanbieden. Er wordt aangetoond dat de jongenscultuur minder studiegeoriënteerd is dan de meisjescultuur en dat dit verschil ervoor zorgt dat er geslachtsverschillen zijn in studieresultaten, tenminste in algemene scholen. In technische/beroepsscholen lijken jongens zich te verzetten tegen de studiecultuur.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van Houtte, M. (2004). Why boys achieve less at school than girls: the difference between boys’ and girls’ academic culture. Educational studies, 30, (2), 159-173.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

0305-5698 (print) 1465-3500 (online)

Trefwoorden

Gender, secundair onderwijs, studieprestaties