Why do young adults choose different transport modes? A focus group study

Auteurs

Simons, D., Clarys, P., De Bourdeaudhuij, I., de Geus, B., Vandelanotte, C., & Deforche, B. (2014). 

 PDF-versie

Abstract

Actief transport kan een manier zijn om de afnemende lichaamsbeweging en de toenemende gewichtstoename bij studenten en werkende jongvolwassenen (18-25 jaar) tegen te gaan. Om actief transport te promoten in deze vaak vergeten leeftijdsgroep is er kennis nodig van de factoren die keuzes voor vervoersmiddelen beïnvloeden. Focusgroepen werden gebruikt om de factoren die een invloed hebben op de transportkeuze van studerende en werkende jongvolwassenen voor korte afstandsreizen naar een verscheidenheid van bestemmingen in kaart te brengen. Negentien studenten (gemiddelde leeftijd van 21 jaar) en 17 werkende jongvolwassenen (gemiddelde leeftijd van 23 jaar) werden gerekruteerd. Er vonden drie focusgroepen plaats met studenten en drie met werkende jongvolwassenen. Er werd een inhoudsanalyse uitgevoerd, daarbij gebruikmakend van de NVivo 9 software. Grounded theorie werd gebruikt om categorieën en subcategorieën te onderscheiden. De jongvolwassenen hebben verschillende factoren die hun transportkeuze beïnvloeden vermeld. Deze kunnen onderverdeeld worden in drie thema’s: persoonlijke factoren, sociale factoren en fysieke omgevingsfactoren. Sommige factoren werden vermeld als erg belangrijk voor het kiezen tussen transportmiddelen, zoals autonomie, reistijd en financiële kost, anderen werden gezien als minder belangrijk, zoals de gebouwde omgeving en de gepercipieerde veiligheid. Sommige werden beschouwd als helemaal niet belangrijk, zoals ecologie en gezondheid. Hoewel de meeste factoren besproken werden door zowel studenten als werkende jongvolwassenen, werden er ook verschillen gevonden tussen de twee groepen. Deze verschillen waren voornamelijk gebaseerd op inkomen en leefsituatie. Met het oog op het bevorderen van actief transport bij jongvolwassenen, werden gezondheids- en ecologische voordelen niet benadrukt. De focus lag op fietsen in plaats van wandelen, op flexibiliteit, snelheid, sociale steun en lage kosten. Meer fietswinkels en werkplekfaciliteiten zouden voorzien moeten worden. Het zou vermeden moeten worden dat jongvolwassenen een eigen auto hebben en publieke vervoersmiddelen zouden geoptimaliseerd moeten worden zodat ze tegemoetkomen aan hun noden.

Active transport might be well suited to counteract the decrease in physical activity and the increase in weight gain in students and working young adults (18–25 years). To promote active transport in this neglected age group, knowledge of factors influencing all transport modes is needed. Focus groups were used to explore factors influencing transport choice of studying and working young adults, for short distance travel to various destinations. Nineteen students (mean age of 21±1.1 years) and 17 working young adults (mean age of 23±1.5 years) were recruited. Three focus groups were conducted with students and three with working young adults. Content analysis was performed using NVivo 9 software (QSR International). Grounded theory was used to derive categories and subcategories. Young adults talked about several factors that influence transport choice, which could be categorized in three themes: Personal factors, social factors and physical environmental factors. Some factors were reported as very important for choosing between transport modes, such as autonomy, travel time, financial cost and vehicle ownership; some as less important, such as the built environment and perceived safety and some as not important at all, such as ecology and health. Most factors were discussed by both students and working young adults, but some differences were found between the two groups, mainly based on income and living situation. When promoting active transport in young adults, health benefits or ecological benefits should not be emphasized. Focus should be put on cycling instead of walking, on flexibility, speed, good social support and low costs. Also, more bicycle storage and workplace facilities should be provided. It should be avoided that young adults own a private car and the public transport system should be optimized to fit their needs.

Referentie

Simons, D., Clarys, P., De Bourdeaudhuij, I., de Geus, B., Vandelanotte, C., & Deforche, B. (2014). Why do young adults choose different transport modes? A focus group study. Transport policy, 36, 151-159.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN

10.1016/j.tranpol.2014.08.009