Wit krijt schrijft beter. Schoolloopbanen van allochtone jongeren in beeld.

Auteurs

Duquet, N., Glorieux, I., Laurijssen, I. & Van Dorsselaer, Y. (2006).  

 PDF-versie

Abstract

In dit boek wordt ingegaan op de schoolprestaties van allochtone jongeren in Vlaanderen. De schoolloopbanen van jongeren worden steeds belangrijker voor hun latere kansen op de arbeidsmarkt en spelen vaak een cruciale rol voor een succesvolle integratie van allochtone jongeren in de samenleving. Verschillende onderzoeken hebben echter aangetoond dat allochtone leerlingen het beduidend slechter doen op school dan autochtone leerlingen. Als gevolg hiervan verlaten allochtone jongeren de schoolbanken vaker zonder enige vorm van kwalificatie, wat hun latere kansen op de arbeidsmarkt sterk hypothekeert. Anders dan de meeste onderzoeken hebben de auteurs in dit boek aandacht voor de schoolloopbanen van allochtone jongeren in zowel het secundair als het hoger onderwijs. Door beide onderwijstrajecten in beschouwing te nemen, proberen zij een beter zicht te krijgen op de volledige schoolloopbaan van allochtone jongeren. Deze schoolloopbanen worden beschreven aan de hand van verschillende indicatoren, zijnde ‘instroom’, ‘doorstroom’ en ‘uitstroom’ en vergeleken met deze van autochtone jongeren. In dit boek wordt ook gezocht naar mogelijke verklaringen voor de grote onderwijsachterstand van allochtone jongeren. Niet alleen de verschillen in schoolprestaties tussen allochtone en autochtone jongeren, maar ook deze tussen meisjes en jongens en tussen verschillende groepen allochtone jongeren onderling, worden in kaart gebracht. Vervolgens komen per onderwijsniveau de verschillende mogelijke verklaringen betreffende de onderwijspositie van allochtone jongeren aan bod die in de wetenschappelijke literatuur gangbaar zijn om op die manier ook naar het beleid en veldwerkers een bijdrage te leveren om deze fundamentele ongelijkheid te kunnen bestrijden. Zowel voor het secundair als het hoger onderwijs worden de verklaringen die op basis van de data onderzocht kunnen worden, getest aan de hand van een aantal multivariate analyses en worden de resultaten ervan besproken en samengevat in een besluitend hoofdstuk. Vooraleer van start wordt gegaan met de beschrijving van de schooltrajecten die allochtone jongeren in Vlaanderen doorlopen, wordt in het eerste hoofdstuk de definitie en operationalisering van het begrip ‘allochtoon’ uitgelegd. Hierop volgt ook een korte beschrijving van de kenmerken van de allochtone jongeren die zich in de steekproef bevinden.

Onderzoeksfiche

Referentie

Duquet, N., Glorieux, I., Laurijssen, I. & Van Dorsselaer, Y. (2006). Wit krijt schrijft beter. Schoolloopbanen van allochtone jongeren in beeld. Antwerpen – Apeldoorn: Garant.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Boek

ISBN

978-90-441-2030-1

Trefwoorden

Diversiteit, hoger onderwijs, interculturaliteit, kansenongelijkheid, secundair onderwijs, schoolloopbanen